Nils Holgerssonrapporten: Eslövsborna betalar mest i Skåne för fjärrvärmen

Eslövsborna betalar mest för fjärrvärmen i Skåne. Billigast är den i Höganäs. Det visar den årliga Nils Holgersson-rapporten, som kartlägger avgifter och taxor för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.

Det skiljer 247 kr i månaden för en normalstor lägenhet i Eslöv som har länets högsta fjärrvärmepris och Höganäs, som har länets lägsta fjärrvärmepris.

-Prisskillnaderna är för stora. Det kan delvis förklaras av att det kostar olika mycket att producera och leverera fjärrvärme på olika orter. Men det är inte okej att det skiljer så mycket som 247 kronor i månaden beroende på din bostadsort, säger Christer Nilsson, ordförande Hyresgästföreningen Landskrona-Eslöv.

- Bor du i Eslöv betalar du en väldigt hög andel av din hyra just till fjärrvärme. Drygt en tusenlapp i månaden ger en årskostnad på mer än 12 000 kr, bara för fjärrvärmen. Problemet är att fjärrvärmebolagen har en monopolställning, vilket gör konsumenten svagare i förhållande till bolagen. Därför är det viktigt att fjärrvärmepriserna granskas och att sådana här prisskillnader kommer fram, säger Petra Lundh, bostadspolitiskt ansvarig på Hyresgästföreningen Norra Skåne.

Riksgenomsnittpriset för fjärrvärmen hos en vanlig trerumslägenhet (ca 67 kvm) är 898 kr inkl. moms i månaden.

Kommuner med högst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet (ca 67 kvm), kr inkl moms
1. Klippan                 1032 kr inkl. moms
2. Lomma                 1032 kr inkl. moms
3. Lund                     1032 kr inkl. moms
4. Eslöv                    1032 kr inkl. moms

Kommuner med lägst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet (ca 67 kvm), kr inkl moms
1. Höganäs                 785 kr inkl. moms
2. Simrishamn            840 kr inkl. moms
3. Landskrona            861 kr inkl. moms

Fakta om undersökningen:
I Nils Holgerssonrapporten ”flyttas” en flerbostadsfastighet genom landet och kostnaderna för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp jämförs. Årets resultat presenteras i omgångar.

Vi som står bakom undersökningen:

Fastighetsägarna, HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO. EKAN-gruppen gör faktainsamling, sammanställning och analys av materialet. Prisjämförelser mellan kommuner samt mellan leverantörer finns på www.nilsholgersson.nu

Presskontakter:
Petra Lundh, Hyresgästföreningen Norra Skåne: 070-630 74 60
Christer Nilsson, ordförande Hyresgästföreningen Landskrona-Eslöv: 0730-200273

För mer information om rapporten, kontakta:
Mari-Louise Persson, ordförande i Nils Holgerssongruppen 070-350 05 10
Thomas Folkesson, EKAN-gruppen 070-556 02 58