Nu kan du anmäla dig till Hyresgästföreningens simskola på Gamlegårdsbadet!

Den 1 juli startar årets simskola på Gamlegårdsbadet i Kristianstad men redan nu kan du anmäla dig!

Vad? Gratis simskola på Gamlegårdsbadet
När? 1 juli-26 juli (eftermiddagar)
Anmälan? Fram till den 30 juni kan du anmäla dig hos badpersonalen på Gamlegårdsbadet. Badet är öppet mellan klockan 11 och 19 varje dag 15 juni-18 augusti. Simskolan riktar sig i första hand till barnen i klass 1 och 2 från Fröknegårdskolan, Gamlegårdskolan och Näsbyskolan men även andra barn är välkomna i mån av plats.

– Vi är välkomna alla som anmäler sig och tar emot så många vi kan. Ju fler desto roligare! Redan idag har vi över 30 anmälda, vilket är fler än i fjol, säger Hans Åkerhjelm, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen vill öka simkunnigheten på Gamlegården
Idag måste eleverna kunna simma för att få betyget godkänt i ämnet idrott. Simkunnigheten bland Kristianstads elever är bra, några skolor ligger på 100 procent (9 av 30) men genomsnittet för eleverna på Gamlegården är betydligt lägre. Till exempel har Näsbyskolan en simkunnighet på 67 procent i 5:e klass och detta är en av anledningarna till att Hyresgästföreningen satsar på en simskola på Gamlegården.

– Det finns starka säkerhetsaspekter på att lära sig simma, man räddar liv helt enkelt. Men för barnen är det också en frihetskänsla, det blir roligare att bada och vistas vid vatten. Ingen ska behöva sitta vid sidan om när kompisarna simmar och stojar, avslutar Åkerhjelm.

Den 26 juli blir det avslutning med glasskalas för simskoleeleverna.

För mer information kontakta:
Hans Åkerhjelm, verksamhetsutvecklare, 042-198176, 0706-300117