Visare.in - ny verksamhet på Gamlegården

Hyresgästföreningen norra Skåne startar i maj en ny verksamhet med fokus på att hjälpa boende i sina kontakter med olika samhällsfunktioner. Det är IT-stugan på Gamlegården i Kristianstad som nu får en ny inriktning. Även i fortsättningen kommer AB Kristianstadsbyggen att vara medfinansiär.

Syftet med Visaren.in är att sprida kunskap om det svenska samhället.
– Vårt mål är att boende ska känna sig mindre vilsna i vårt samhälle när det gäller kontakter med olika myndigheter. Vi vill ge hjälp till självhjälp och på så sätt främja en snabbare integration, säger Maré Johansson, som är koordinator för Visare.in.

På Visaren.in kommer man att kunna få hjälp att söka jobb, hantera dokument och träna svenska.
– Redan nu planerar vi att starta en redaktion som ska berätta om aktiviteter på Gamlegården med omnejd. Vi börjar med digital information, fortsätter Maré Johansson.

Visare.in finns på Gamlegårdens köpcentrum, mittemot biblioteket.
Öppet: måndag och onsdag kl 10-18 samt tisdag, torsdag och fredag kl 9-16 (Besökare är välkomna från måndagen den 5 maj)
E-post: info@visare.in

För ytterligare information kontakta:
Maré Johansson, koordinator Visare.in, 044-21 20 73
Bertil Svensson, AB Kristianstadsbyggen, 0733-80 32 90