Nyhet -

Påminnelse: Lunchseminarium Back To The Future - en skattepolitik för framtidens hem

Back To The Future – en skattepolitik för framtidens hem

Välkommen på lunchseminarium om framtidens skattepolitik.

Tid: 7 april klockan 12.00-13.00 (lunch 11.30)

Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm

Anmälan: seminarium@hyresgastforeningen.se

(ange ”lunchseminarium” i ämnesraden)

Hur påverkar dagens skattesystem bostadsmarknaden och vad behöver framtidens skattereform innehålla för att komma till rätta med problemen vi ser idag?

Den 7 april bjuder Hyresgästföreningen in till lunchseminarium om framtidens skattepolitik med fokus på boende. Dan Andersson presenterar sin nya bok ”Eget hem åt alla – Så löser vi bostads­krisen” som beskriver hur dagens ägarpolitik skapat skattemässiga skevheter mellan boende­formerna vilka får långtgående konsekvenserna för samhälle, individer och företag. På plats för efterföljande diskussion finns ekonomer, branschaktörer, riksdagsledamöter och ministrar från förr.

Välkomna!

11.30 Lunch

12.00 Inledning och presentation av Mariell Juhlin, Hyresgästföreningens chefsekonom och Dan Andersson, författare till boken ” Eget hem åt alla – Så löser vi bostadskrisen”.

12.10 Soffsamtal med före detta statsråden Erik Åsbrink och Bengt Westerberg om hur resone­mangen gick vid förra skattereformen. Var det möjligt att förutse att reformen skulle få sådan slagsida till ägandet som den fått?

12.30 Framtidspanel: Hur riggar vi nästa skattereform så att människor har råd att bo och verka nära en välfungerande arbetsmarknad? Och hur kan vi genom en förändrad skattepolitik skapa likartade ekonomiska och sociala förutsättningar mellan bostadsområden?

Paneldeltagare är Annika Wallenskog (SKL), Karin Pilsäter (TCO), Maria Malmer Stenergard riksdagsledamot (M) och Patrik Lundqvist riksdagsledamot (S)

Du kan även följa seminariet live på denna sida: www.hyresgastforeningen.se/lunchseminarium

• Energifrågor

• hyresgästföreningen