Gemensamt ansvar för förhandlingssystemets utveckling viktigt steg framåt

Regeringen har idag gett Claes Stråth i uppdrag att tillsammans med Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna Sverige identifiera eventuella behov och ta fram förslag på hur dagens system för hyressättning kan utvecklas.

-Vi välkomnar att parterna får i uppdrag att tillsammans med en förhandlingsledare ta fram förslag kring hur hyresrätten som boendeform kan utvecklas inom ramen för dagens förhandlingssystem, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen i en kommentar.

-Det behövs ett gemensamt arbete kring detta och det är viktigt att samtliga tre parter är villiga att ta ansvar för utvecklingen framåt.

-Vi i Hyresgästföreningen är redo att fortsätta ta ansvar för både hyresrättens framtid och för konsumenternas intressen och vi ser fram emot ett gemensamt konstruktivt arbete tillsammans med SABO, Fastighetsägarna och regeringens förhandlingsledare, säger Marie Linder.

För mer information, kontakta:

Marie Linder förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-546 26 94

Anna Wennerstrand presschef Hyresgästföreningen 076-7980874

• Energifrågor

• förhandlingssystem
  • sabo
  • regeringen
  • hyresrätt
  • fastighetsägarna
  • marie linder
  • hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 11.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.

Marie Linder

Förbundsordförande Hyresgästföreningen Nationell pressjour: 010-459 10 70