Kontroversiellt nytt startupföretag aprilskämt från Hyresgästföreningen

I helgen presenterades nyheten om en ny startup - Gentrify - som skulle underlätta och snabba på gentrifieringsprocesser på olika orter runt om i landet. Men det finns inget sådant bolag. I stället är nyheten om företaget ett aprilskämt skapat av Hyresgästföreningen.

-Vi spred nyheten om Gentrify för att belysa många hyresgästers oro och osäkra situation vid ombyggnation. Att människor tvingas lämna sina hem för att deras lägenheter renoveras och hyrorna skjuter i höjden är en verklighet som vi möter varje dag, säger Marie Linder, Hyresgästföreningens förbundsordförande.

Sajten där Gentrify presenterar sin företagsidé har fått tusentals besök under helgen och kommentarerna kring bolaget har pendlat mellan att människor konstaterat att det måste vara ett aprilskämt till att affärsidén ligger så nära dagens verklighet att det skulle kunna vara sant.

– Vi ville använda oss av humor för att belysa en fråga som i allra högsta grad är allvarlig. Vi ser återkommande exempel på hyresvärdar som genomför delvis omotiverade renoveringar och därmed bidrar till orimliga hyreshöjningar och oro hos dem som bor i fastigheterna. Alla har rätt till en god bostad till en rimlig kostnad och även hyresgäster måste kunna känna trygghet i att de kan bo kvar i sina hem efter renovering. Det kräver en inkluderande stadsplanering där alla får lov att ta plats, säger Marie Linder.

Dagens lagstiftning innebär att en hyresvärd utan några större problem kan höja hyrorna rejält efter en renovering. Det betyder i praktiken att många hyresgäster tvingas flytta när hyrorna höjs 40 eller 50 procent och på så vis blir det gradvis en socioekonomisk förändring av landets olika stads- och kommundelar. De med lägst inkomster tvingas flytta längre och längre ut från städernas centrum för att ha råd att bo.

-Vi ser positivt på att områden utvecklas och förändras över tid men det är inte rimligt att det sker på bekostnad av dem som redan bor i områdena. Det var detta vi ville visa med lanseringen av Gentrify, avslutar Marie Linder.

Gentrify hittar du på www.wearegentrify.se

För mer information, kontakta:

Marie Linder förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-546 26 94

Anna Wennerstrand presschef Hyresgästföreningen 076-798 08 74

• Energifrågor

• hyresgästföreningen
  • renovering
  • ombyggnation
  • gentrify
  • hyresgäst
  • bostadspolitik

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 11.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.

Peter Skeppström

Sofia Zouagui