Debatt: En havererad bostadspolitik

Jag gör mina första arbetsdagar som regionchef för Hyresgästföreningen region Norrland. Jag har tagit jobbet för att jag tillsammans med medarbetare och förtroendevalda vill påverka bostadspolitiken och verka för att våra medlemmars intressen tas tillvara. Hyresgästföreningen har mer än 530 000 medlemmar och cirka 11 000 förtroendevalda. Vi är en kraft som behövs för att få upp bostadspolitiken på den politiska agendan och för att hålla emot krav på hyreshöjningar.

I dag ser jag ett samhälle där ungdomar inte kan flytta från sina föräldrar, eftersom det inte finns tillgång till hyresrätter med en rimlig hyra. Jag ser ett samhälle där segregationen mellan olika bostadsområden ökar. Jag ser ett samhälle där många politiker tycks ha abdikerat från bostadspolitiken. Jag ser ett samhälle där en del kommuner plockar ut vinster ur de kommunala bostadsbolagen för att använda dessa till annat än nybyggnation, renovering/underhåll. Jag ser ett samhälle där alltför många intressen har som ambition att hålla uppe en hög prisnivå för boendet och jag ser ett samhälle där hyresrätten missgynnas skattemässigt.

Det faktum att det byggs för få hyresrätter skadar tillväxten. Rörligheten på arbetsmarknaden minskar och vi har, trots den senaste räntesänkningen, en högre ränta än i övriga EU. Det sistnämnda försvårar den svenska industrins konkurrenskraft. Riksbanken håller räntan högre för att undvika en bostadsbubbla.

Jämfört med andra boendeformer har hyresrättens villkor försämrats under lång tid. Räntebidrag och investeringsbidrag har tagits bort för hyresrätten, fastighetsskatten har ändrats och Rot-avdrag har införts till ägda småhus och bostadsrätter. Hyresrätten missgynnas i dag skattemässigt och staten bör hålla sig neutral till hur människor väljer att bo. Det är därför viktigt att villkoren för olika upplåtelseformer – hyresrätt, bostadsrätt och äganderätt – är likvärdiga.

Bostadspolitik handlar om vilket samhälle som vi vill bygga och jag vill hävda att detta är ett av våra viktigaste politikområden under de kommande åren. En bra bostadspolitik är nödvändig för att människor ska få rimliga kostnader för sitt boende och för att vi ska skapa bättre förutsättningar för tillväxt.

Jag hoppas att du som läser det här vill engagera dig i dessa frågor. Kanske som förtroendevald eller medlem i Hyresgästföreningen? Du kanske redan är politiker och kan driva dessa frågor inom ditt politiska parti? Allmännyttan med ägardirektiv och det kommunala planmonopolet är viktiga verktyg för dig som politiker. Använd det inflytande som väljarna har gett dig!

Henry Magnusson
Regionchef