Debatt: Ett framtida Kiruna även för hyresgästerna

LKAB och Kiruna kommun har nu tecknat ett avtal om stadsflytten. Genom avtalet får kommunen full ersättning för skolorna, stadshuset och andra viktiga byggnader. I en debattartikel från LKAB och Kiruna kommun införd i DN, framförs att byggnaderna blir energieffektiva och anpassade efter dagens behov. Det ger möjlighet att sänka driftskostnader och därmed använda pengarna till skolan, vården eller annan kommunal verksamhet i stället för lokalkostnader.

LKAB kommer att ersätta både kommunen och enskilda för de hus och fastigheter som ska flyttas eller ersättas. Under hösten kommer förhandlingar att fortsätta med enskilda fastighetsägare om bostäder och kommersiella lokaler. 4 000 nya bostäder ska byggas.

Genom avtalet tar LKAB ett stort ansvar för stadsomvandlingen. Kommunen får full ersättning och kan tom sänka sina driftskostnader. Det är troligt att liknande lösningar blir aktuella även i Gällivare/Malmberget.

Det är nu viktigt att vi finner bra lösningar för de människor som måste flytta på grund av stadsomvandlingen. Om ingenting görs blir det definitivt inte fråga om lägre driftskostnader för hyresgästerna. I dag ligger hyresnivåerna för en tre-rumslägenhet på mellan 5 000-6 000 kronor per månad. I nyproduktion kommer hyresnivåerna att hamna på cirka 11 000 kronor. Det vill säga en fördubbling av ”driftskostnaderna” för den enskilde. I Kiruna finns pensionärer, unga, lågavlönade inom serviceyrken och anställda i kommunala verksamheter som får mycket svårt att klara detta.

Från Hyresgästföreningens sida anser vi det som orimligt att hyresgäster och andra boende indirekt får betala ett så högt pris för gruvdriften. Det finns idag en stor oro för framtiden hos våra medlemmar. Vår inställning är att hyresgästerna och andra boende i Kiruna inte ska vara med och finansiera statens gruvdrift, genom att den enskilde drabbas av kraftiga kostnadsökningar för sitt boende. Vi finner det som märkligt att riksdagen visar ett så litet intresse för enskildas situation i Kiruna.

Från Hyresgästföreningens sida för vi diskussioner med LKAB och andra aktörer för att finna lösningar på detta problem. Vi har ett bra och konstruktivt samtalsklimat och hoppas att vi tillsammans med LKAB och andra intressenter ska finna bra lösningar för hyresgästerna. Hyresgästföreningen kommer att driva våra medlemmars intressen. Än en gång - Det är inte rimligt att de som bor i Kiruna, Gällivare/Malmberget ska betala en prislapp av denna omfattning.

I grunden är det som sker mycket positivt. Vi ser en fantastisk utveckling i Malmfälten. Låt oss nu tillsammans se till att detta blir positivt även för de hyresgäster som bor och verkar i denna framgångsrika del av landet.

Nicklas Emmoth, ordförande Hyresgästföreningen Kiruna
Mikael Karlberg, ordförande Hyresgästföreningen Gällivare