584 hemlösa i Västerbotten

Enligt tidningen Hem & Hyra visar en mätning som Socialstyrelsen gjort att drygt 2300 vuxna i Norrland saknar ett eget hem. Hundratals av dessa är föräldrar med barn och många tvingas lösa boendet dag för dag. Enligt rapporten finns 584 hemlösa i Västerbotten, varav 56 i akut behov.

Mätningen genomfördes av Socialstyrelsen under vecka 14, 2017. De allra flesta som inte hade ett akut behov hade främst så kallade sociala bostadskontrakt, som ofta blir lösningen när någon är utestängd från den ordinarie bostadsmarknaden. Enligt rapporten hade en tredjedel av de hemlösa barn.

- För att effektivt kunna motverka hemlöshet bland barn krävs ett tydligt utpekat statligt ansvar. Det krävs också en blocköverskridande politisk samsyn när det gäller hållbar och social bostadspolitik. Dessutom krävs bostäder till rimliga hyresnivåer, som människor har råd att betala, säger Lillemor Göranson, ordförande Hyresgästföreningen Region Norrland.

Socialstyrelsens mätning fördelad över de fyra norrlandslänen:

Västerbotten - 584 hemlösa, varav 56 i akut behov

Västernorrland - 1 062 hemlösa, varav 82 i akut behov

Jämtland - 112 hemlösa, varav 18 i akut behov

Norrbotten - 508 hemlösa, varav 51 i akut behov

Enligt tidningen Hem & Hyra har nu Hyresgästföreningen inlett ett samarbete med kvinnojourerna och organisationen för även samtal med Rädda Barnen.

Lillemor Göranson, ordförande Hyresgästföreningen Region Norrland, 070-957 33 66
Elisabeth Ennefors, enhetschef kommunikation och opinion, 072-559 91 29

• västerbotten