​Elisabeth Ennefors ny förhandlingschef för Hyresgästföreningen i Norrland

Den 6 februari tillträdde Elisabeth Ennefors som ny chef för enheten Förhandling inom Hyresgästföreningen region Norrland. Hon ersätter Conny Säker, som går vidare till annan verksamhet.

Hyresgästföreningen arbetar för att alla ska ha rätt till en god bostad till rimlig kostnad, bland annat genom att förhandla med hyresvärdar om hyror och andra villkor för boendet. Elisabeth Ennefors är idag chef för enheten Kommunikation och opinion och hon kvarstår i den rollen även fortsättningsvis.

– Det är glädjande att Elisabeth valt att tacka ja till den här utmaningen, där hon kommer att ha ansvar för två olika enheter. Elisabeth är en erfaren och mycket kompetent chef som uppnått goda resultat såväl inom Hyresgästföreningen som hos tidigare arbetsgivare. Hon kommer att bidra till att styrningen av vår verksamhet blir ännu bättre, säger Maria Stenberg, regionchef.

Hyresgästföreningen förhandlar hyran för de flesta av landets hyresgäster. Hyran bestäms i grunden av lägenhetens så kallade bruksvärde, det vill säga lägenhetens kvalitet och standard. Vid förhandling med hyresvärden bevakar Hyresgästföreningen att hyran inte blir högre än hyran i andra, likvärdiga lägenheter.

Hyresrätten är en smidig boendeform, inte minst för unga och andra som vill ha ett tryggt boende utan skuldsättning, och Hyresgästföreningen har över en halv miljon medlemmar över hela landet. Föreningen står tydligt på hyresgästernas sida, men är även en konstruktiv partner till seriösa och bra hyresvärdar.

Bilaga:
Foto på Elisabeth Ennefors, får användas fritt.

Maria Stenberg, regionchef, 072-559 18 25
Anders Rubensson, pressansvarig, 070-602 51 58