Många företagare blir förlorare på grund av dagens bostadsmarknad

DEBATT

Många företagare blir förlorare på grund av dagens bostadsmarknad.

I dag går en stor del av hushållens inkomster till att betala för boendet. Hyrorna i nyproduktion är alldeles för höga – en trerumslägenhet kostar ofta ca 10 000 kronor/månaden. Höga hyror i kombination med bostadsbristen gör att priserna på det ägda boendet stiger. Hittills i år har priset på bostadsrätter stigit med 16 %. Hushållens skuldsättning ökar och kostnaden för boendet hamnar i dag på nivåer som en stor del av befolkningen inte har råd med.

Av ideologiska skäl talar många om marknadshyror som en lösning på bostadskrisen. Marknadshyror innebär att hyresgäst och hyresvärd själva förhandlar om hyran. Det är inte så svårt att inse att hyresgästen inte har någon bra förhandlingssits när det är brist på lägenheter. Vi är övertygade om att marknadshyror för hyreslägenheter skulle medföra kraftiga hyreshöjningar. Men också prisökningar för andra boendeformer. Det sistnämnda riskerar att öka hushållens skuldsättning ytterligare.

Förlorare är de människor som hyr sin bostad och de som måste köpa sin bostad och ta stora personliga risker.

Bland företagen är byggbolag och fastighetsbolag vinnare. Förlorare är de företag som inte är verksamma inom bygg- eller fastighetsbranschen. Tillväxten skadas på flera sätt:

1. Företag som inte är verksamma inom bygg- eller fastighetsbranschen får sämre förutsättningar att växa, eftersom en stor andel av hushållens inkomster måste användas till boendet.
  2. Företag får svårt att rekrytera kompetens och människor får svårt att flytta för att ta lediga arbeten.
  3. En fortsatt ökning av hushållens kostnader för boendet riskerar att få till följd att lönekraven i kommande avtalsrörelser ökar. Detta riskerar att skada Sveriges konkurrenskraft.

De organisationer som företräder företagarna bör reagera över de höga boendekostnaderna och de följder som detta får för många företag.

I dag inser alla att det måste byggas och det snabbt. Det får som följd att andelen lägenheter med höga nyproduktionshyror ökar. Var ska låginkomsttagare, ungdomar, pensionärer och nyanlända bo? Teorin från en del aktörer är att flyttkedjor kommer att frigöra äldre lägenheter med lägre hyror. Människor antas vallfärda från låga boendekostnader i äldre villor och lägenheter till höga hyror i nyproduktion. Det kommer inte att ske. Blir den politiska lösningen att höja kostnaderna för villaägare och de som bor i äldre lägenheter för att öka rörligheten? En del politiker diskuterar redan i de banorna!

Kostnaderna för boendet måste sänkas. Hyresrätten är i dag kraftigt missgynnad skattemässigt. En nyproducerad 3-rumslägenhet är ca 2 500 kronor dyrare per månad jämfört med andra boendeformer. Rimliga kostnader för boendet är viktigt både för människor och majoriteten av landets företag.

Det är dags för en skattereform för hyresrätten.

Gott Nytt År !

Henry Magnusson, regionchef Hyresgästföreningen Norrland