Östersundshem vill chockhöja hyrorna för 1 900 hyresgäster

Cirka 1 900 hyresgäster riskerar att få en chockhöjning på upp till 11% på sin hyra när Östersundshem idag valt att stranda förhandlingen med Hyresgästföreningen. Östersundshem väljer att istället gå till hyresnämnden och begära en prövning.

I hyresförhandlingen för 2012 ingick att hyran för vissa fastigheter i Östersundshems bestånd skulle ses över. Östersundshem har dock inte varit förhandlingsvilliga och har nu valt att stranda förhandlingen och istället begära en bruksvärdesprövning i hyresnämnden. Östersundshems krav är en höjning i 21 fastigheter och ca 1 900 lägenheter med upp till 11%.  I argumentet för den drastiska höjningen jämför de hyror på andra orter än Östersund och menar att de därför ska kunna höja hyran rejält.

– Det finns inget i hyreslagen som säger att man kan jämföra hyror på andra orter, säger Hasse Dahl, förhandlare på Hyresgästföreningen region Norrland. Östersundshem vill jämföra bestånd på andra orter, men ortsbegreppet är starkt och utgår från det som gäller på orten, inget annat. Dessutom jämför de med till exempel Sundsvall, men där har man inte enbart höjt hyrorna, man har gjort en hel del standardhöjningar också.

Förhandlingen med Östersundshem har inte gått till som förhandlingarna brukar göra. Förhandlingen startade med att Östersundshem direkt gick till hyresmarknadskommittén för att få ett avgörande. Hyresmarknadskommittén ansåg dock att detta inte var ett ärende för dem. Därför väljer Östersundshem att stranda förhandlingen direkt och gå till hyresnämnden.

– Det är anmärkningsvärt att Östersundshem direkt tar hjälp av hyresnämnden, säger Hasse Dahl. Det är Östersundshem och Hyresgästföreningen som ska ta ansvar för hyrorna på orten. Östersundshem är en allmännytta och ska sträva efter långsiktig hållbarhet, inte kortsiktiga vinster. Det här handlar bara om att tjäna pengar.

Hyresgästföreningen och Östersundshem har tidigare arbetat med ett systematiskt hyressättningssystem för att få rättvisa hyror i Östersund, men den senaste tiden har arbetet avstannat. Och nu hänvisar man till bland annat nedskrivningshot för att man inte fått de höjningar som man begärt.

– Som motpart blir man väldigt förvånad över att Östersundshem agerar på det här sättet, säger Hasse Dahl. Östersundshem borde ha använt de tidigare framförhandlade medlen, ifjol 2,19%, för att omfördela per fastighet istället för hela beståndet totalt. Då hade inte hotet om nedskrivning funnits idag. Det är ett stort misslyckande för ledningen att nu komma och kräva 6,5 miljoner kronor extra, utöver de årliga hyreshöjningarna. Ledningen måste ta större ansvar än så här.

För mer information, kontakta:

Hasse Dahl, förhandlare Hyresgästföreningen region Norrland, Telefon 063-55 66 33 eller hasse.dahl@hyresgastforeningen.se

• chockhöjning
  • region norrland
  • hyror
  • hyresförhandling
  • hyra
  • östersundshem

Hyresgästföreningen region Norrland omfattar 4 län, Jämtland-Härjedalen, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten, och 44 kommuner. Vi företräder de ca 35 000 medlemmar som är bosatta i regionen.