Fastighetsägarna överger förhandlingarna för 5000 hyresgäster

Fastighetsägarna Stockholm har strandat förhandlingarna med Hyresgästföreningen region Stockholm för 5000 lägenheter, främst i Stockholms stad.

- Det är oroväckande att Fastighetsägarna inte tar sitt ansvar som seriös förhandlingspart utan överger sitt uppdrag och överlåter till Hyresnämnden att sätta hyrorna, säger Simon Safari, ordförande Hyresgästföreningen region Stockholm.

- Fastighetsägarnas yrkanden och förväntningar på höga hyreshöjningar gör att det inte finns förutsättningar att komma överens om hyrorna 2016 inom rimlig tid.

Hyresgästföreningen region Stockholm sluter löpande överenskommelser med andra parter om hyrorna 2016. Dessa överenskommelser ligger i nivå med dem som sluts i resten av landet. Vi är förvånade över att Fastighetsägarna inte har tagit intryck av dessa, säger Per Björklind, förhandlingschef, Hyresgästföreningen region Stockholm.

- Vi förväntar oss att Fastighetsägarna i förhandlingarna tar hänsyn till dagens ekonomiska läge med låg inflation och låga räntor. Om Fastighetsägarna är intresserade av att göra en snabb uppgörelse i årets förhandlingsomgång måste detta speglas i deras yrkanden, säger Simon Safari.

Fastighetsägarna menar att förhandlingarna har dragit ut på tiden. Men tidsaspekten kan inte vara avgörande eftersom de prövningar som nu väntar de 5000 lägenheterna i Hyresnämnden kommer att bli mycket långvariga. Detta betyder att hyresgästerna kan komma att drabbas av retroaktiva höjningar och det tycker vi är beklagligt, säger Simon Safari.

Simon Safari, ordförande

Per Björklind, förhandlingschef