Förhandling om ramavtal med Fastighetsägarna Stockholm har avslutats

Hyresgästföreningen region Stockholm har idag lämnat förhandlingarna med Fastighetsägarna Stockholm om ett ramavtal för 2018 års hyror. När förhandlingarna inleddes i augusti var parterna eniga om att målet var en snabb process, så att hyresgästerna skulle slippa långa retroaktiviteter.

Hyresgästföreningen har i ett tidigt skede påtalat att Fastighetsägarna Stockholms första yrkande på en hyreshöjning om 3,5 procent, var alldeles för högt. Deras sista yrkandet ligger på 2,5 procent. Detta speglar inte de ekonomiska förutsättningar som råder, med låga räntor och fortsatt höga vinster för fastighetsägarna.

– Det är så klart beklagligt och sorgligt att det ska behöva gå så långt, men det är svårt att komma överens när faktum är att de begär så mycket mer än alla andra, utan att visa på varför. Över 300 000 lägenheter i landet har fått sin hyra klar för 2018, vilket är fler än vid samma tid förra året. I de förhandlingsresultaten ligger snittet på 0,8 procent i höjning, säger Simon Safari ordförande i Hyresgästföreningen region Stockholm.

Ett argument som Fastighetsägarna Stockholm har framfört vid förhandlingarna för sitt höga yrkande är att hyrorna inte har ökat lika mycket som inkomsterna har gjort.

– Om löneökningen ska gå till att betala hyran så blir det ingen positiv ekonomisk effekt, eftersom det påverkar köpkraften och därigenom både hyresgästens plånbok och hela samhällsekonomin, säger Per Björklind, förhandlingschef vid Hyresgästföreningen region Stockholm.

Hyresgästföreningen tar ansvar för samhällsekonomin och hyresrätten. Vi gör det på ett hållbart sätt, så att människor har råd att bo kvar i sina hem. Det är fortsatt extremt lönsamt att äga och förvalta hyresfastigheter. Vinsterna har fortsatt att öka. Räntorna är fortsatt låga. Och i förhållande till risken de tar är avkastningen mycket god – både genom direktavkastning och genom värdeökning.

– Trots detta vill Fastighetsägarna Stockholm ta ut tre gånger mer i hyreshöjning än andra fastighetsägare, det är inte att ta samhällsansvar avslutar Simon Safari.

Simon Safari
Ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm