Hyrorna 2011 klara i Tyresö Bostäder

Efter förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och Tyresö Bostäder höjs hyrorna med 2,5 procent från 1 februari. En del i uppgörelsen är att fasadrenoveringen av fastigheterna på Granängsringen fortsätter under de kommande fem åren. I fasadrenoveringen ingår även inglasade balkonger, utan kostnad för hyresgästerna. När denna renovering är klar har Tyresö Bostäder inga stora underhållsbehov på många år.

– Vi är nöjda med resultatet av förhandlingarna som ger hyresgästerna bättre boendekvalitet. Som förhandlingspart sköter sig Tyresö Bostäder också bra. Vi får de kalkyler och underlag vi begär. Liksom hos många andra bolag visar kalkylerna på kostnadsökningar vad gäller taxor och räntor för 2011. Tyresö Bostäder har en sund hyrespolitik och begär bara vad bolaget behöver, säger Per Björklind, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Tyresö Bostäder låg 2005 på en tredjeplats gällande högst hyror i Sverige. Nu ligger bolaget på tiondeplats. Under 2010 höjdes hyrorna inte alls i Tyresö Bostäder. Mellan 2005 och 2010 har hyreshöjningarna i snitt varit 0,75 procent.

Per Björklind
Förhandlingsledare