Hyrorna för 2011 i Telge Bostäder klara trots hinder

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Telge Bostäder om hyrorna 2011 är klara. Hyrorna höjs med 1,96 procent från och med 1 januari. Det ursprungliga yrkandet från Telge Bostäder låg på 3,9 procent.

Ett hinder i förhandlingarna har varit den avgift som Telgekoncernen tar ut för att hantera Telge Bostäders lån, den så kallade låneramsavgiften. Telgekoncernen tar ut 0,5 procent i avgift från Telgebostäder och bara 0,23 procent från övriga bolag. En förutsättning för överenskommelsen är att förhandlingarna återupptas när lånerams­avgiften sänks till samma nivå som för de andra bolagen inom koncernen. Då ska man bestämma hur dessa miljoner ska komma hyresgästerna till del.

– Om avgiften hade legat på samma nivå, drygt 0,3 procent, i alla bolagen hade det inneburit 400 kr mindre i hyra per lägenhet och år. Det betyder att varje hyresgäst sponsrar övriga bolag i koncernen med 400 kr per år. Det här slår hårt mot hyresgästerna trots att bolagen, som exempelvis Telge Återvinning, ger service till alla boende i Södertälje, säger Ingvar Wallin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Den överenskommelsen som nu slutits innebär två månaders retroaktiva hyror. Höjningen för januari och februari kommer att läggas på avierna för mars och april. Om låneramsavgiften hade sänkts till samma nivå som för de andra bolagen, hade ingen hyreshöjning behövts tas ut förrän 1 maj.

Ingvar Wallin
Förhandlingsledare