Ny undersökning från Hyresgästföreningen: Kontanter och kontakter styr Stockholms bostadsmarknad

Att antalet hyresrätter i Stockholm har sjunkit dramatiskt under de senaste åren är ett känt faktum. Men nu kommer notan: en ny undersökning visar att bara under de senaste två åren har andelen unga vuxna (20–27 år) som har en egen bostad sjunkit markant, från 50 till 46 procent.

– Sedan första undersökningen för tio år sedan har nivån stadigt legat på drygt 50 procent, men bara på två år har den sjunkit med hela fyra procentenheter – ett tydligt trendbrott, säger Terje Gunnarson, ordförande i Hyresgästföreningen region Stockholm.

Sedan 2009 har två saker skett: dels har det blivit 34 000 färre hyresrätter i Stockholms stad*, dels har andelen unga vuxna som bor i andra hand eller dylikt ökat med fyra procentenheter (från 24 till 28 procent). Under samma period, sedan 2009, har andelen bostadsrätter ökat, dels på grund av omfattande ombildningar, dels för att det byggs betydligt fler bostadsrätter än hyresrätter i länet. Detta har gjort att andelen unga vuxna som i undersökningen bor i bostadsrätt för första gången är högre än andelen som bor i hyresrätt.

– Det är alarmerande att det finns så få hyresrätter att unga vuxna inte kan få ett eget förstahandskontrakt. Att allt fler måste lägga upp stora summor pengar till en bostadsrätt för att kunna sätta sitt eget namn på dörren är skrämmande, säger Terje Gunnarson.

För första gången har Hyresgästföreningen också frågat dem som bor i hyresrätt hur de har fått sitt hyreskontrakt. Vanligast är att stå i kö hos ett specifikt bostadsbolag och genom bostadsförmedlingen. Men hela 25 procent har fått sitt kontrakt genom kontakter, vilket är nästan lika många som fått det genom offentlig bostadsförmedling.

– Om utvecklingen inte vänder kommer det att bli en fråga om kapital att flytta hemifrån, antingen i form av pengar för en bostadsrätt eller i form av kontakter för att få en hyresrätt. Ett sådant samhälle vill vi absolut inte ha. Vi anser att det måste till fler hyresrätter och att de ska förmedlas enligt tydliga och rättvisa principer. Här är det flera kommuner som behöver göra sin hemläxa, säger Terje Gunnarson.

*På tio år har det blivit knappt 57 000 färre hyresrätter i Stockholms stad, varav 34 000 ”försvunnit” bara under de senaste två åren. Källa: Stockholms stads utrednings- och statistikkontor AB, USK.

Terje Gunnarsson, ordförande Hyresgästföreningen region Stockholm, telefon 070-301 61 50

Ylva Westander, utredare, Hyresgästföreningen Riksförbundet, telefon 0706-88 21 77

• hyresgäster
  • bostadsfrågor