10 000 km, 10 länder och Hyundai i10: "i - Drive to Paris" har startat!

Hyundai antar en spännande utmaning och låter Hyundai i10 köra tvärs över flera kontinenter, något de kallar "i Drive to Paris". Två stycken i10 gav sig iväg från New Delhi i Indien den 10 september och kommer att ha färdats 10 000 km genom 10 länder innan de avslutar sin reseskildring vid Triumfbågen i Paris, strax före öppnandet av Bilsalongen i Paris den 2 oktober.

Hyundai är övertygade om att i10 med den nya bränslesnåla 1,2-liters motorn kommer att utmärka sig i detta uthållighetsprov, det första som körs av en småbil.

i10:s nya motor utnyttjar en ny teknik för att minska vikt och friktion, vilket betyder större effektivitet utan att ge avkall på prestanda. Resultatet är att Hyundai i10 med 1,2-liters motorn har en utmärkt bränsleekonomi med 0,50 liter/mil vid blandad körning och koldioxidutsläpp på bara 119 g/km. Den lätta motorn ger också pigga 78 hk och ett vridmoment på 117 Nm.

Evenemanget firar 10 års försäljningsframgångar för Hyundai i Indien samt ettårsdagen av i10-tillverkningen vid Hyundais indiska produktionsanläggning i Chennai. Hyundai i10, som introducerades i oktober 2007, har haft stor framgång i Europa och Indien. Efter att ha sålt över 250 000 bilar sedan november i fjol (100 000 i Indien och 150 000 på export) är Hyundais småbil en viktig spelare i A-segmentet.

Efter målgången i Paris kommer en av de beresta i10-bilarna att ställas ut i Hyundais monter på Bilsalongen i Paris tillsammans med en mängd andra Hyundai-modeller. Världspremiär blir det för helt nya småbilen i20, som väntas bli en storsäljare på den europeiska marknaden.

Samtidigt visas också i20 blue-modellen, den senaste i Hyundais i-blue serie av avancerade lågutsläppsmodeller. i20 modellerna får sällskap av lyxiga sjusitsiga ix55 SUV och Hyundais miljövänliga Santa Fe bensin/elhybrid. Andra attraktioner är den nya prestigebilen Genesis Saloon med bakhjulsdrift samt konceptbilen Genesis Coupe.

Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag världens femte största biltillverkare. Antalet anställda uppgår idag till 75.000 anställda världen över. Hyundais bilmodeller säljs i 193 länder via 6000 återförsäljare. Mer information finns att på www.hyundai-motor.com

Hälsningar
Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se
Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu