Helt nya Hyundai TUCSON Plug-in Hybrid.

Försäljningsstart för helt nya TUCSON Plug-in Hybrid

Malmö, 31 mars 2021 – Hyundai Sverige inleder försäljningen av helt nya TUCSON Plug-in Hybrid. Med tillskottet av en laddhybrid erbjuder Hyundais bästsäljande SUV, klassens bredaste utbud av elektrifierade drivlinor.

”TUCSON har länge varit en av våra bästsäljande modeller och svenskarnas favorit. Introduktionen av fjärde generationen blev en succé som överträffade förväntningarna. Att få addera en laddhybrid till programmet representerar en milstolpe för både Hyundai och TUCSON som modell,” säger Tobias Joelsson, PR & Communications Manager på Hyundai Sverige. "Med sin SUV-karaktär, premiumkänsla, HTRAC fyrhjulsdrift och laddbara drivlina har vi en produkt som verkligen svarar på de svenska kundernas behov och önskemål. Att kunna erbjuda helt nya TUCSON med allt från 48-volts Mildhybrid till Hybrid och Plug-in Hybrid är dessutom ett bevis på Hyundais dedikation till elektrifierad mobilitet.”

Kraftfull drivlina med hög effekt

Helt nya TUCSON Plug-in Hybrid kommer utrustad med en kraftfull och effektiv drivlina. Systemet baseras på tredje generationen 1.6-liters T-GDi Smartstream-motor. Bensinmotorn är ihopkopplad med en 66.9 kW elmotor med maximalt vridmoment på 304 Nm och ett 13.8 kWh litium polymer-batteri. Kombinerat levererar de två motorerna 265 hk och ett vridmoment på 350 Nm.

Systemet är parat med en sexväxlad automatlåda (6AT) av typen shift-by-wire och kommer som standard med fyrhjulsdrift.

Helt nya TUCSON Plug-in Hybrid är också utrustad med en Active Air Flap vilken justerar luftintaget beroende på motorns kylvätsketemperatur, bilens hastighet med mera. Syftet med denna funktion är att minimera luftmotståndet och maximera bränsleeffektiviteten.

Plug-in Hybrid – låga utsläpp och kompromisslös körupplevelse

Laddhybridsystemet hos helt nya TUCSON möjliggör maximal bränsleeffektivitet kombinerat med en rejäl dos av körglädje. Som hos alla hybridbilar drivs helt nya TUCSON Plug-in Hybrid endast av elmotorn vid låga farter. Något som resulterar i både tyst körning och utsläppsfri förbrukning.

Förare kan också växla till helt elektrisk körning genom att trycka på respektive knapp och därmed dra nytta av en helelektrisk körupplevelse på över 62 km (internt WLTP-estimat*).

Utrustad med en ombordladdare på 7.3 kW kan helt nya TUCSON Plug-in Hybrid laddas på både snabbladdningsstationer och via laddbox i hemmet.

Generöst med invändigt utrymme tack vare smart batteriplacering

Tack vare en smart placering av högspänningsbatteriet undertill i bilen, erbjuder helt nya TUCSON Plug-in Hybrid generöst utrymme för last och passagerare. Bakre radens passagerare kan njuta av 955 mm benutrymme. Samtidigt har lastutrymmet ökat jämfört med tidigare föregångaren och erbjuder nu 588 liter (+9%) för bagage med sätena uppfällda samt upp till 1737 liter (+15%) med sätena nere.

Redo för en mängd olika vägar och terräng

För en äkta SUV-känsla kommer fyrhjulsdrift (4WD) som standard hos helt nya TUCSON Plug-in Hybrid. Den är utrustad med HTRAC fyrhjulsdriftsteknologi och en terränglägesväljare för säkrare körning i utmanande terräng. HTRAC kan variabelt distribuera drivkraft till fram- och bakhjulen beroende på väggrepp och körstatus, samtidigt som terränglägesväljaren optimerar kraftöverföring, vridmoment och bromskraft beroende på vägförhållanden valda av föraren.

Tillvalet Electronically Controlled Suspension (ECS) använder adaptiv dämpningsteknik för att ge en mångsidig körupplevelse. ECS styr automatiskt och kontinuerligt bilens dämpare för att maximera komfort och prestanda. Förare kan också justera ECS samt styregenskaper genom att välja mellan Eco- och Sport-läge.

Funktioner som tillsammans bidrar till ännu mer körglädje hos denna redan kraftfulla SUV.

Helt nya TUCSON är en smart teknikhjälte med design som sticker ut

Precis som med övriga drivlineversioner sticker helt nya TUCSON Plug-in Hybrid ut med sin progressiva design, integrerade skarpa linjer, vinklar och former tillsammans med signaturljusen Parametric Hidden Lights. En mängd mänskligt orienterade teknikfunktioner möjliggör en intuitiv användarupplevelse, inklusive ett 10.25-tums digitalt instrumentkluster utan kåpa samt en 10.25 tum stor AVN-skärm med Hyundai BlueLink Connected Car Services. Tack vare BlueLink-funktionen kan användare även kontrollera TUCSON Plug-in Hybrids batterinivå och styra laddningen direkt via appen.

TUCSONs klassledande förarassistanssystem och aktiva säkerhetsfunktioner gör modellen till en av de säkraste bilarna på marknaden. Bland annat bidrar funktionen Remote Smart Parking Assist (RSPA) till att bilen kan självparkera, vilket tar pressen av föraren i knepiga parkeringssituationer. Highway Driving Assist (HDA) håller bilen centrerad i körfältet medan den anpassar hastigheten baserat på navigationsdata och trafiken runt bilen, till exempel vid annalkande kurvor längs landsvägar. Parking Collision-avoidance Assist, exklusivt tillgänglig på TUCSON Plug-in Hybrid, hjälper till att förhindra kollision med hinder bakifrån när bilen backas i låga hastigheter. Systemet avger ljudsignaler och visuella varningar samt applicerar bromsarna vid behov. En mängd andra säkerhetsfunktioner bidrar till att förbättra sikten och skyddar både främre samt bakre passagerare genom att undvika kollisioner.

Helt nya TUCSON Plug-in Hybrid finns nu att beställa till ett pris från 414 900 kr hos auktoriserade Hyundai-återförsäljare över hela Sverige. Lansering och leverans av de första bilarna följer inom kort redan i vår.

* Bilen har ännu inte homologerats.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.