Framtidens motorstrategi från Hyundai

Framtidens motorstrategi från Hyundai

Hyundai Motor Group avslöjade nyligen sin senaste motorteknik och sina framtida motorplaner vid 2012 års International Powertrain Conference, som hölls i Korea på temat ”möte mellan människa, miljö och motor”.

I linje med den globala trenden mot minskade motorstorlekar har Hyundai ökat satsningen på direktinsprutade bensinmotorer med turbo (Turbo Gasoline Direct Injection). Dessa T-GDI-motorer är nästa generations motorer med avsevärda förbättring avseende bränsleekonomi, miljövänlighet och prestanda.

Den här tekniken finns redan i Hyundais 1,6- och 2,0 liters-motorer och företaget gör nu sitt yttersta för att ytterligare förbättra T-GDI-tekniken och utveckla mindre men ändå starka motorer som kan erbjuda både minskad bränsleförbrukning/miljöpåverkan och ändå bidra till ökad körglädje.

Hyundai fortsätter också att utöka sitt dieselprogram baserat på den avancerade tekniken hos nuvarande U-, R- och S-motorer för att effektivare möta de globala kundernas krav. Även flexfuel motorer finns på agendan för de länder som efterfrågar sådana.

Den koreanska biltillverkaren siktar på att bli ledande inom transmissionsteknik och utvecklar en bränsleeffektiv kraftöverföring med låg vikt, vilket är en bra kombination av effektivitet och prestanda. Hyundai är också första biltillverkare som utvecklat en 8-växlad automatlåda för bakhjulsdrift.

Ett av flera exempel på modern motorteknologi som Hyundai demonstrerade på konferensen var en 1-liters TCI-motor (Turbocharger Intercooler) med exceptionella prestanda jämfört med konkurrentmotorer i samma storlek. TCI-motorn ger en maxeffekt på hela 106 hk och ett maximalt vridmoment på 137 Nm, utan att för den skull ge avkall på utsläppskraven. Motorn släpper faktiskt ut mindre koldioxid än den ursprungliga bensinmodellen.  För att maximera bränsleekonomi och prestanda har den trecylindriga motorn bland annat dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik, integrerat turboaggregat och sidoförskjuten vevaxel. Dessutom är motorn ovanligt lätt tack vare komponenter som cylinder i aluminium och insugsgrenrör och ventilkåpa i plastmaterial.

Den årliga konferensens syfte är att erbjuda branschens experter tillfälle att diskutera utveckling och inriktning av nästa generations motorer och dela med sig att ny teknologi som svar på en allt tuffare miljöpolitik världen över.

ann.sundfeldt@hyundai.se tel:  070 317 80 31

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.