HYUNDAI CUP I NYNÄSHAMN

HYUNDAI CUP I NYNÄSHAMN

Seglartävlingen Hyundai Cup – är öppen för såväl proffs som amatörer samt för en- och flerskrovsbåtar.

I samband med Skärgårdsdagarna i Nynäshamn – som blivit en riktig folkfest – går starten för seglartävlingen Hyundai Cup, klockan 10.00 den 25 augusti, tävlingen kördes första gången 2008.

Alla tävlar på lika villkor och man tillämpar en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Hyundai-båten startar sist av alla, flera timmar efter första båt.

Hyundai-båten är Sveriges största segelbåt, en Super Maxi 100, hela 100 fot (30,5 meter) lång med en masthöjd på 40 meter. Båten väger 35 ton och storseglets segelyta är 290 kvadratmeter, spinnakern 700 kvadratmeter. Hyundai-båten kommer att seglas av initiativtagaren till Hyundai Cup, Bertil Söderberg.

I Hyundai Cup tävlar deltagarna om en bil, första pris är en ny, miljövänlig Hyundai i10. Hyundai-båten deltar i tävlingen men kommer inte, oavsett resultat, att finnas med på prispallen.

Första båt beräknas komma i mål vid 15-tiden på lördag och därefter vidtar prisutdelning, middag och underhållning./

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.