HYUNDAI FORTSÄTTER ATT ÖKA

HYUNDAI FORTSÄTTER ATT ÖKA

Hyundais försäljningsframgångar i Europa fortsätter alltjämt. Under september ökade försäljningen med 2,1 % jämfört med samma månad i fjol. Totalt såldes drygt 46 000 Hyundai i Europa under september, vilket innebär bästa septembermånad någonsin.

Den mest sålda modellen var Nya i30 med 9 280 bilar, följd av i20 med 9 065 bilar. Hyundai ix35 är fortsatt ett populärt val av SUV:s i Europa och där levererades 8 139 bilar under månaden.

Samtliga dessa bilmodeller byggs i Europa, i20 i Turkiet och i30 och ix35 i Tjeckien. Tillsammans står dessa modeller för 70 % av Hyundais försäljning i Europa.

Totalt har Hyundai Europa ökat med 11,9 % hittills i år, till 338 274 bilar.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland

Hyundai Motor Sweden