HYUNDAI i30 NUMMER ETT PÅ FLERA SÄTT

HYUNDAI i30 NUMMER ETT PÅ FLERA SÄTT

Hyundai i30 är den Hyundai-modell som haft snabbaste försäljningsökningen i Europa; drygt 130000 bilar har sålts sedan introduktionen i juli 2007.

Trots den allmänna ekonomiska nedgången, har drygt 43000 Hyundai i30 levererats till kunder i Europa, vilket innebär en 15%-ig ökning de första sex månaderna 2009, jämfört med samma period i fjol.

i30 är dessutom Hyundais etta på en rad områden. Den första modellen som byggts ii Europa, den första som fått fem stjärnor i Euro NCAP, den första modellen som lanseras under företagets ännu miljövänligare Blue Drive program, ett modellprogram som kommer att tillföra en rad nya miljövänliga teknologier och bilar på världsmarknaden. i30 är också den första Hyundai-modellen med ISG-teknologin (Idle Stop and Go).

I Sverige beräknas Hyundai i30 Blue lanseras i slutet av 2009.