Hyundai i30 vann QUIT Targa West-rallyt 2008

Hyundai i30 CRDi Green Diesel segrade i sin klass, i kategorin "Modern Utmaning", i asfaltrallyt QUIT Targa West 2008. Totalt tävlade 12 ekipage i kategorin och i30 hade konkurrenter från bl.a. Porsche, Aston Martin och Nissan.

Hyundai i30 klarade alla 31 delsträckorna med endast en incident, då bilen träffade ett träd och skadade en bakdörr. I mål körde Hyundai i30 4 minuter och 43 sekunder före Porsche 911 Targa och vann därmed klassen.

"Den australiska standardfjädringen och styrningen tilltalade mig verkligen, en del kurvor kunde vi ta i 130 km/timmen, det var fantastiskt roligt", sa föraren Razvan Vlad, som arbetar i miljöbranschen.

Att delta i tävlingen var en gemensam satsning från Hyundai Motor Company Australia, som ställde upp med bilen och Western Australias återförsäljare, som stod för tekniker och tävlingsteam. "Vi startade i "Modern Utmaning" med avsikten att klara de 220 km specialsträckor och visa hur roligt och samtidigt ekonomiskt man kan köra en i30 Green Diesel", sa Heinz Wiesner, som är ansvarig för projektet. "Att vi skulle vinna vår kategori är förstås en extra bonus och teamet har gjort en fantastisk insats".

Bilen som använts är en vanlig Hyundai i30 Green Diesel. Den utrustades med lättmetallfälgar och bakspoiler men krävde inga andra modifieringar än racingdäck, uppdaterade främre bromsklossar och säkerhetsutrustning. Under rallyt kunde i30 verkligen testa prestanda och chassi under hårda förutsättningar.

i30 CRDi har tidigare vunnit ansedda miljöpriser - Carsguide´s "Green Car of the Year 2007" och ECOCAR´s "Best Small Car 2008" samt Carsguide´s "Car of the Year 2007". Nu har den ännu en trofé att placera på prishyllan.
ooOoo

Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag världens femte största biltillverkare. Antalet anställda uppgår idag till 75.000 anställda världen över. Hyundais bilmodeller säljs i 193 länder via 6000 återförsäljare. Mer information finns att på www.hyundai-motor.com

Hälsningar
Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se