HYUNDAI INVIGER SIN NYA FABRIK I TJECKIEN

HYUNDAI INVIGER SIN NYA FABRIK I TJECKIEN

Sydkoreas största biltillverkare, Hyundai, har idag officiell invigning av sin nya tillverkningsfabrik i Nosovice, Tjeckien.

Produktionen påbörjades i november i fjol och har idag en produktionskapacitet på 200000 bilar per år, vilket kommer att utökas till 300000 från 2011.

Den första modellen som rullade av bandet var Hyundai i30 5-d, som i februari i år fick sällskap av i30 kombi.

Med färdigställandet av den Tjeckiska fabriken har Hyundai Motor idag produktion på alla större marknader inklusive USA, Kina, Indien och Turkiet. Detta globala produktionsnätverk gör det möjligt för Hyundai att ännu snabbare kunna erbjuda bilar av toppkvalitet till kunder över hela världen.

Produktionen av Hyundai i30, designad och utvecklad på Hyundais Design och Technical Center i Rüsselsheim, Tyskland, nådde nyligen 80000 bilar sedan november förra året. Av dessa har 90 % sålts i Europa och resterande 10 % har gått på export till Mellanöstern och Afrika.

Hittills har den nya Hyundai fabriken inneburit 2000 nya jobb i Nosovice, och ytterligare ca 4000på leverantörsnivå. Planerna är att fram till 2011 skall siffran öka till totalt 11000 nya jobb.

Ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2008 2,8 miljoner bilar och exporterade drygt en miljon till distributörer i 190 olika länder. Idag är Hyundai den fjärde största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75000 personer.