Hyundai kommer med tre nya i20 WRC till Rally Sweden – träffa föraren Haydon Paddon hos Svema Bil på måndag

För första gången någonsin kommer Hyundai att tävla med tre stycken nya generationens i20 WRC. Detta efter en tredjeplats i Rallye Monte-Carlo. Teamet är laddade för att än en gång ta sig an Rally Sweden, där man under förra året säkrade en pallplats. Dessutom bjuder Hyundais återförsäljare Svema Bil in till en rallykväll på måndag den 8 februari där Hyundais förare Haydon Paddon kommer signera autografer.

Stockholm den 5 februari 2016

Efter att ha säkrat en pallplats under den första WRC-tävlingen för 2016 i Monte-Carlo, där Hyundai kom trea, beger sig teamet nu till Sverige där man för första gången i tävlingssammanhang använder alla tre nya generationens Hyundai i20 WRC.

Nya generationens i20 WRC gjorde en framgångsrik debut under rallyt i Monte-Carlo för några veckor sedan där man för första gången någonsin tog en sträck-vinst som bidrog till en tredjeplats i racet.

Hyundai-teamet vill nu hårdtesta den nya i20 WRC genom de tuffa sträckorna på Rally Sweden med tre bilar, där teamets första-förare Thierry Neuville i fjol tog en pallplats samt satte ett nytt rekord på Colin’s Crest (44 meter).

Förutom Neuville så kommer nya zeeländaren Hayden Paddon att köra en av bilarna, och spanjoren Dani Sordo kör den tredje bilen. Det är första gången som Dani Sordo kör Rally Sweden

Team-chefen Michel Nandan:

-Vi är laddade inför Rally Sweden efter vårt resultat i Monte-Carlo men vi vet att detta också kommer bli en bra lärdom för oss om den nya generationens i20 WRC. Vi kör med tre nya bilar och hoppas på att hamna på pallen återigen.

Årets upplaga av Rally Sweden omfattar 21 sträckor över totalt 331.21 km, som börjar med den traditionella Super Special i Karlstad på torsdagskvällen. På fredagen kör förarna åtta sträckor mellan Sverige och Norge.

Hyundais återförsäljare Svema Bil kommer måndag den 8 februari bjuda till en rallykväll där delar av Hyundais team kommer att vara på plats för att snacka rally. Föraren Haydon Paddon kommer att vara där och skriva autografer.

Mer information finns på k1.svemabil.se

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Regioner

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram