Hyundai och Hayden Paddon segrare i Rally Argentina

Hyundai och Hayden Paddon segrare i Rally Argentina

Efter en dramatisk final vann Hayden Paddon och Hyundai Rally Argentina. Det är den första segern i WRC för Hyundais nya generation av i20 WRC.

Det var efter en spännande final i en av WRC:s tuffaste sträckor som Hayden Paddon och John Kennard tog hem segern mot trefaldiga världsmästaren Sébastian Ogier. Paddon och Kennard vann med 14,3 sekunders marginal. Resultatet är inte bara Hayden Paddons första WRC-vinst utan också den första segern för Hyundai Motorsport’s nya generation av i20 WRC.

– Jag kan inte tro att det är sant! Jag vågade inte tro att vi skulle ta hem segern men när vi kom till det avslutande Power Stage gav vi allt vi hade. Sträckan El Condor var en verklig utmaning, vi hade förberett oss noga och körde så att det rykte om hjulen! Det här är ett fantastiskt resultat för mig, John och hela teamet! Jag visste från första sträckan i Hyundais nya i20 att vi skulle kunna vinna, men jag trodde inte att det skulle hända så snart, säger en segerrusig Hayden Paddon efter vinsten.

Hyundais Dani Sordo slutade som fyra och uppnådde sitt bästa resultat den här säsongen och Thierry Neuville slutade på sjätte plats. Totalt fick Hyundai sammanlagt 81 poäng och kom på andra plats i kategorin Konstruktörsmästerskap. Hyundais har fått en imponerande start på WRC-säsongen 2016. Dagens uppvisningen på Power Stage visar potentialen för den nya generationen i20 WRC. Under de första deltävlingarna har teamet stått på prispallen i både Monte-Carlo och Sverige och tagit hem en fjärdeplats i Mexico. Det här är den första vinsten för den nya generationen i20 WRC och teamets andra vinst sedan Rallye Deutschland 2014.

Den 19-22 maj hålls den femte omgången av FIA World Rally Championship i Portugal.

Mer information finns på http://motorsport.hyundai.com samt http://www.hyundai.se/wrc-rally-i-varldsklass.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram