Hyundai presenterar en ny generation i10

Hyundai presenterar en ny generation i10

·  Komfort och utrymmen som är bäst i klassen

·  Spännande interiör och design

·  Designad, utvecklad och byggd för Europa

Hyundai publicerar nu den första bilden av nya i10. Fem år efter föregångarens säljstart har stora framsteg gjorts i den minsta storleksklassen med egenskaper som man normalt hittar i högre segment. Generösa utrustningsnivåer och utrymmen, förfinade köregenskaper, snygg design och tillika interiör.

Nya generationens i10-köpare erbjuds hög komfort- och säkerhetsnivå med utrustning som automatisk klimatkontroll, uppvärmd läderratt och farthållare med hastighetsbegränsning,
stabilitetskontroll och främre krockkuddar av gardintyp.

Nya i10 har blivit längre (+80 mm), bredare (+65 mm) och lägre (-40 mm) än föregångaren med benutrymme och lastkapacitet som är bäst i klassen. Passagerare i fram- och baksäte har ett sammanlagt benutrymme på 1 890 mm medan bagageutrymmets kapacitet har ökats med drygt 10 % till 252 liter, med alla säten på plats.

Nya i10 har ny bottenplatta med 5 mm längre axelavstånd, ny placering av bakre dämpare ger bättre kontroll över hjulen på alla typer av väglag. Med de förbättrade dimensionerna har bilen kunnat finjusteras för bästa köregenskaper och lägsta ljudnivå.

Liksom 95 procent av Hyundai-bilar sålda i Europa har nya i10 designats och utvecklats vid Hyundai Motor Europa Technical Center i Rüsselsheim, Tyskland.

Tillverkningen startar under september i Turkiet, där fabriken efter en mångmiljoninvestering har en
produktionskapacitet på 200 000 bilar per år.

Nya Hyundai i10 visas för allra första gången i samband med Frankfurt Motor Show i september.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland