HYUNDAI PRESENTERAR FYRA NYA BILAR FÖR EUROPA

Nu närmar sig en mycket intensiv period av produktlanseringar i Europa för Hyundai. I samband med årets Paris Motor Show, som öppnar den 30 september, visar Hyundai en ny i10 och helt nya ix20, tillsammans med den sportiga Genesis Coupe och den högeffektiva ix35 Blue.

Hyundai ix20 – en MPV i B-segmentet – är den andra modellen som får Hyundais nya designspråk ”fluidic sculpture”. Den nya bilen skiljer sig avsevärt från den tidigare ”lådlika” mini MPV-stilen, genom sin sportigare profil.

ix20 börjar säljas under fjärde kvartalet 2010 och vänder sig till en bred kundkategori med sitt mångsidiga innehåll; effektiv bränsleekonomi och låga avgasutsläpp, det allra senaste i fråga om aktiv och passiv säkerhet tillsammans med företagets generösa garantipaket 5 Year Triple Care.

Nya i10 presenteras också den för första gången i Paris och har förutom andra linjer i designen också fått förbättringar vad gäller säkerhet och utsläpp, som med den nya 1,0 liters motorn har ett koldioxidutsläpp på låga 99 g/km.

Genesis Coupe väntas bli ett dragplåster i Hyundai-montern. Också den börjar säljas i Europa under fjärde kvartalet i år. Den kommer med en effektiv 2,0 liters turbomotor på 210 hk eller den kraftfulla 3,8 liters V6-motorn på 303 hk. För att tilltala europeiska bilister har fjädring, bromsar och styrning modifierats för att skapa en förfinad ”grand tour”-produkt med sportprestanda.

Genesis Sedan, syskonmodell till Coupe, visas också i Paris, liksom flaggskeppet Equus. Alla dessa tre modeller visar Hyundais konstruktionskapacitet och speglar märkets förmåga att växa inom nya marknadssektorer i Europa.

I linje med företagets mål att bli världsledande inom miljöteknologi, visar Hyundai en serie modeller som faller under det miljövänliga programmet Blue Drive TM, inklusive en bränsleeffektivare variant av ix35, den SUV i C-klassen som rönt stor framgång. ix35 Blue lanseras i Europa direkt efter Paris Motor Show och kan skryta med klassledande låga koldioxidutsläpp på 135 g/km, medan ix35 diesel-hybrid får sin världspremiär och kan imponera med koldioxidutsläpp på låga 117 g/km.

Presskonferens kommer att hållas i Hyundai-montern den 30 september kl. 16.15.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs via 193 distributörer till 6000 återförsäljare i olika länder. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.