Hyundai skickar ett meddelande till rymden med hjälp av bilar – sätter världsrekord på kuppen

• Hyundai använder “New Thinking” för att skicka ett meddelande ut i rymden
  • Meddelande från astronaut-dotter till sin pappa synligt från Internationella Rymdstationen ISS
  • 11 Hyundai Genesis-bilar skapar rekordstor, 5.5 kvadratkilometers bild i Nevada-öknen

Stockholm den 13 april 2015

Hyundai har tagit användning av företagets slogan “New Thinking, New Possibilities” när man ville hjälpa några amerikanska familjemedlemmar att kommunicera med varandra, som hade ett minst sagt stort avstånd mellan sig. Man lyckades dessutom sätta ett nytt världsrekord på kuppen. När en dotter till en astronaut på den Internationella Rymdstationen ISS skulle skicka en handskriven lapp till sin pappa, fick hon hjälp av Hyundai som hittade ett helt nytt sätt att kommunicera.

Hyundais nyligen lanserade kampanj “A Message to Space” kretsar kring en 13-årig flicka från Houston, Texas, vars pappa är astronaut och som är borta på rymduppdrag flera månader i sträck. Hyundai hittade ett sätt för flickan att kommunicera med sin pappa genom att skriva ett meddelande med gigantiska bokstäver, tillräckligt stora för att kunna ses från rymden.

Hyundai använde sig av Delamar Dry Lake i Nevada-öknen som en blank målarduk och sände iväg 11 Hyundai Genesis att skriva ett meddelande på marken på en yta mer än en och halv gånger större än Central Park i New York. Från rymdstationen kunde astronauten se och fotografera meddelandet från dottern Stephanie, vilket indikerar den enorma storleksgrad projektet hade.

Det 5.55 kvadratkilometer stora meddelandet har blivit officiellt erkänt i Guinness Rekordbok som ”världens största bild skapat med hjälp av bildäck”.

Hyundai hade samlat experter från Sydkorea, Europa och USA för att kunna enas om hur de skulle gå till väga med projektet. Det första för gruppen var att hitta den bästa platsen för meddelandet baserat på en rad metrologiska och geografiska faktorer. Efter flera besök på många olika platser, där man hade analyserat global väderdata, bestämde man sig för att använda Delamar Dry Lake i Nevada-öknen.

Projektet visade sig vara riktigt utmanande och krävde bilar med en kraftfull prestanda, exakt styrförmåga, beprövad drivlina och perfekt körstabilitet för att kunna hantera den ojämna ytan som meddelandet skulle skrivas på. För själva däckskriften krävdes en perfekt synkronisering mellan de 11 bilarna, och av dessa anledningar valde företaget att använd en av sina mest avancerade bilar Hyundai Genesis.

För att titta på “A Message to Space”-videon, besök kampanjsajten www.amessagetospace.comeller på YouTube: www.youtube.com/watch?v=3EOAXrTrsOE.

På kampanjsajten kan användare skicka virtuella meddelanden till vänner och familjemedlemmar likt Stephanies i Nevada-öknen. Kampanjsajten innehåller även intervjuer och bakom-kulisserna material från produktionen.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se