HYUNDAIS SPÄNNANDE COUPE TILL SVERIGE

HYUNDAIS SPÄNNANDE COUPE TILL SVERIGE

På bilsalongen i Paris meddelade Hyundai officiellt att Genesis Coupe kommer att finnas på en del utvalda europeiska marknader mot slutet av året.

Beslutet att lansera Genesis Coupe i Europa är en direkt följd av den enormt positiva publikreaktion bilen fick vid den europeiska debuten på 2009 års Frankfurtsalong.

Genesis Coupe är en 2+2-sitsig GT-bil av klassisk typ med lång motorhuv, frontmotor och bakhjulsdrift. Den har korta överhäng och långt axelavstånd: 2 820 mm. Längd 4 640 mm, bredd 1 865 mm och höjd 1 385 mm.

Den slanka sportkupén kommer med två motoralternativ, båda byggda helt i aluminium och försedda med dubbelt CVVT system; variabla ventiltider för både insugs- och avgasventiler.

Största motorn är en 3,8 liters V6:a på 303 hk vid 6 300 varv/min och ett maximalt vridmoment på 361 Nm vid 4 700 varv/min, vilket resulterar i att 0-100 km/tim tar 6,3 sekunder. Nästan lika pigg är Genesis Coupe med en 2-liters turbofyra på 210 hk: 0-100 km/tim tar då blott 8 sekunder. Båda motorerna driver bakhjulen via en sexväxlad manuell låda. V6-versionen finns även med en 6-växlad automatlåda från ZF.

Ett avancerat chassi med framvagn av McPherson-typ och en femlänksupphängning bak ser till att vägegenskaperna matchar motorerna och den vridmomentsfördelande differentialbromsen bidrar till en körupplevelse utöver det vanliga.

Genesis Coupe är Hyundais hittills snabbaste produktionsmodell och väntas locka nya kunder till bilhallarna när den dyker upp hos märkets svenska återförsäljare under våren 2011.

ann.sundfeldt@hyundai.se

högupplöst bild finns på: www.newsdesk.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs via 193 distributörer till 6000 återförsäljare i olika länder. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.