HYUNDAIS VARUMÄRKE NÅR NYA HÖJDER

HYUNDAIS VARUMÄRKE NÅR NYA HÖJDER

Varumärket för Hyundai, världens snabbast växande bilföretag, värderas nu till 7,5 miljarder dollar, en ökning med 24,4 procent från föregående år, enligt det amerikanska varumärkeskonsultföretaget Interbrands rankinglista ”2012 Best 100 Global Brands”.

Hyundai, som har funnits med i Best 100 Global Brands-listan under åtta år i följd, placerades som nummer 53 av 100 märken i år, en rejäl ökning från plats nummer 84 år 2005 och företagets bästa placering någonsin. Fjolårets placering var plats 61.

Interbrand gav följande kommentar: ”Hyundai har blivit ett nytt orosmoment, eller rentav ett föremål för avundsjuka, bland sina globala rivaler. Trots en kraftig nedgång för branschen fortsätter Hyundais att envist öka. Märket visar upp en liknande historia i Europa”.

”Hyundai har jobbat mycket hårt på att utveckla märket globalt och resultaten från Interbrands studie är mycket uppmuntrande”, säger Thomas Holm, VD för Hyundai i Sverige.

Årets ökningstakt på 24,4 procent överträffade kraftigt branschens genomsnitt på 11,2 procent. Även utanför bilbranschen är Hyundai ett av världens snabbast växande varumärken, i kölvattnet av märken som Apple och Google.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.