UEFA-presidenten

Vår svenska UEFA-president, en av de mest inflytelserika personerna i fotbollsvärlden, Lennart Johansson besökte under fredagen Stockholms Bilsalong. Lennart Johansson skrev sina lyckönskningar till Svenska fotbollslandslaget på Hyundais fyra meter höga Goodwill Ball. Johansson tror att Sverige har möjlighet att nå en kvartsfinal i det kommande mästerskapet. Uppmaningen som han skrev till fotbollslandslaget var enkel och tydlig - VINN! Lennart Johansson är optimistisk när det gäller Sveriges chanser i VM, med förbehållet att fotbollslandslaget slipper besväras av skador på nyckelspelare samt att formen infinner sig. – Jag är optimistisk. Vi har i grunden ett bra lag, men det gäller att hitta rätt i alla lagdelar. Samtidigt behöver landslaget inte vara i form just nu, det är i sommar det gäller. England blir en nyckelmatch, men vi har inte förlorat mot dem på många år. Sverige kan gå till kvartsfinal, sedan är det naturligtvis en öppen fråga, säger Lennart Johansson som skrev uppmaningen ”Vinn!” på den enorma fotbollen. Bilföretaget Hyundai som är en av VM:s huvudsponsorer står bakom den världsomfattande aktiviteten Goodwill Ball. Tanken är att fans från varje land som kvalificerat sig till VM kan skriva lyckönskningar till sitt landslag på den enorma fotbollen. Varje land har en egen Goodwill Ball. – Fotbolls-VM är ett enormt projekt som kräver stora samarbetspartners. Som en aktiv huvudsponsor är Hyundai viktig för FIFA, Fotbolls-VM och fotbollens popularitet runt om i världen. Samarbetet ger en väsentlig intäkt, men framförallt hjälper Hyundai till och marknadsför sporten. Goodwill-bollen är ett kul och genomtänkt initiativ som förmedlar intresset och glädjen som också är grunden i fotbollen som sport menar Johansson. På den svenska bollen kommer fotbollsintresserade vid ett flertal allsvenska matcher och andra evenemang under våren kunna skriva sina hälsningar till det svenska VM-laget. Fotbollen kommer sedan att fraktas till Tyskland för att finnas med när VM invigs i juni. Lennart Johansson är i gott sällskap. I Argentina skrev nyligen Franz Beckenbauer sina lyckönskningar till det Argentinska landslaget på deras ”Goodwill Ball”, vilket rönte mycket stort intresse. Hyundais Europachef Mr Y.K. Oh skrev ”Victory” som en hälsning till svenska landslaget. För mer information kontakta: Roland Bägén, marknadschef Hyundai Bilar AB 0703 – 17 80 24 roland.bagen@hyundai.se Om Lennart Johansson Lennart Johansson är en av de mest betydelsefulla och inflytelserika aktörerna inom fotbollsvärlden. Utifrån sin post som president för UEFA övervakar och driver Johansson viktiga frågor och beslut kring fotbollens utveckling. Fotbollens bästa kommer alltid i första rummet enligt honom själv vilket förmodligen starkt bidragit till Johanssons långvariga närvaro i fotbollens absoluta finrum. 1990 tillträdde Johansson posten som president för UEFA. Idag ingår Lennart Johansson i ett antal FIFA kommittéer, bland annat kring VM-2006 i Tyskland. Född: 1929 Ledare i AIK: 1960-80 (bandy, fotboll och huvudstyrelse) Svenska Fotbollförbundet: 1985-90 (ordförande) UEFA-president: 1990 - Om Hyundai och Fotbolls-VM 2006. Hyundai är en av huvudsponsorerna av 2006 års Fotbolls-VM. I Sverige genomför Hyundai en rad VM-aktiviteter. En gigantisk Goodwill boll, där svenska folket kan skriva sina lyckönskningar, kommer att finnas vid flera orter och evenemang under våren. Passionen för fotboll manifesteras i Hyundai-Cup som avgörs i maj och där vinnande lag kvalificerar sig till Amatör-VM. Hyundai genomför dessutom en slogantävling där vinnarförslaget kommer att pryda svenska landslagets spelarbuss under Fotbolls-VM. Hyundai sponsrar TV-sändningarna under Sveriges VM-matcher. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu