Gårdsvy BRF Valfriheten. Illustration: Mr Palm

Säljstart för I am Homes 26 lägenheter i nya Karlssons Äng i Kalmar

Idag, onsdag 2 maj, börjar försäljningen av de 26 bostadsrätterna i det nya området Karlssons Äng, fyra kilometer från centrala Kalmar. Lägenheterna är mellan 55 och 136 kvadratmeter och klara för inflyttning hösten 2019.

Kalmars nya bostadsområde Karlssons Äng växer nu fram i norra Kalmar bland skog, parker och gröna strövområden. Och en del av detta är Brf Valfriheten, där lägenheterna alltså nu börjar säljas.

– Att vi valt namnet Valfriheten är ingen slump. Bostadsrättsinnehavaren bestämmer nämligen själv i samverkan med vår inredningsarkitekt lägenhetens utformning, inklusive antalet rum, säger Petra Wertheimer, marknadschef på I am Home som är byggherre för projektet.

Brf Valfriheten består av tre lamellhus, framtagna av med fokus på miljö och hållbarhet. Husen har fasader och stomme av trä och består av tre våningsplan som inrymmer 26 bostadsrätter och en lokal. Här finns bekvämligheter som uppvärmning med golvvärme, hiss och 24 parkeringsplatser.

På markplan finns uteplatser medan samtliga bostäder på våning två och tre har södervända balkonger. Området Karlssons Äng har det bästa av två världar – lugn och ro med naturen runt knuten samtidigt som det är nära till stadens utbud. Skolor, förskolor och andra aktiviteter finns också inom räckhåll och kommunikationerna är goda.

I Am Home utvecklar och bygger hem för alla bortom kärnfamiljsnormen. Bostäder för hur vi faktiskt lever idag och kommer att leva i framtiden. Inte utifrån 50-talets ideal och studier som fortfarande är standard i dagens byggande.

Lösningen är flexibla och yteffektiva lägenheter med fler delade funktioner. Det är hållbart ur ett såväl socialt, miljö och ekonomiskt perspektiv. Och ger samtidigt fler värden till din bostad. Till ett bättre pris.
I Am Home startades 2015 med en gemensam tanke om att förändra en förlegad bransch. En bransch där byggherrarnas behov får styra snarare än behoven hos människorna som ska bo i lägenheterna. Vi är ett ungt företag men har lång erfarenhet inom byggbranschen som byggherre, arkitekt och byggnadsentreprenör.

Delbart är hållbart
En traditionell fastighet innehåller många ytor som sällan eller aldrig nyttjas. Vilket kostar både onödiga pengar och påfrestar miljön. Våra lägenheter är några kvadratmeter mindre, men har fler gemensamma ytor som växthus, lekrum, ateljé eller ett gym.

Flexibelt
Vi förstår att alla hem och familjer ser olika ut och därför har olika behov och önskemål. Våra bostäder erbjuder en flexibilitet både på kort och på lång sikt. Med till exempel flyttbara väggar och extrarum utanför lägenheten.