Press release -

i-ShopMall - Den första "Showroom gallerian" för e-handel lanseras i SKHLM-Skärholmens Centrum, Stockholm.

SKHLM – Skärholmens Centrum, blir platsen för mötet mellan e-handelns fysiska produkt och den virtuella kunden, eller om man vill, den virtuella produkten och fysiska kunden. En helt ny fysisk kanal skapas, speciellt utformad för e-Handel och omnikanal, en ”Bricks and Clicks Mall”.

SKHLM - Skärholmens Centrum (www.skhlm.se) med Kungens kurva är Skandinaviens största shoppingområde med ca 30 milj. årliga besökare och fortsatta expansionsplaner. SKHLM är ett av Sveriges största köpcentrum med ca 15 milj. årliga besökare.

Grosvenor Europé (www.grosvenor.com) tog 2015 över SKHLM och har påbörjat en 3-årsplan för att modernisera och förnya SKHLM för att bli Det regionala köpcentrumet i södra Stockholm, i det sammanhanget passar i-ShopMall in mycket väl.

I korthet är i-ShopMall (www.i-shopmall.com) fysiska ”Showroom gallerior” / ”Bricks and Clicks Malls” för i första hand e-Handlare eller enskilda varumärken, men även traditionellt fysiska aktörer har visat intresse då de även behöver tänka nytt när de går online.

Grundtankarna är en kombination av IKEA:s olika framgångsrika showroom initiativ som ”Mini-IKEA” eller senaste ”IKEA KÖK City” som nyligen öppnat i Stockholm och Amazon samt Alibabas olika fysiska butikskoncept (bl.a. obemannade) som nu rullas ut.

Den gemensamma nämnaren är att man vill erbjuda ”kläm och känn” på produkter, förstärka varumärket och kundlojaliteten i den fysiska världen, medan beställningar läggs online hemma eller på plats, för att sedan leverera produkten snabbt på olika sätt.

i-ShopMall skiljer sig dock på ett antal punkter, förutom att medverkan är öppet för enskilda aktörer, är det utformat för att "butiken" / Showroomet kan ha mindre personal (tex. bara vissa tider) eller vara helt obemannat.

Enligt ”Connected Shoppers Report-2016” frågar 48% aldrig butikspersonal om hjälp (40% ibland, 12% ofta/alltid), de flesta ”frågar” idag istället sin mobiltelefon.

För att ändå vid behov kunna erbjuda personlig hjälp i en mindre- eller obemannad butik, nyttjas e-handlarens befintliga kundtjänst för frågor och merförsäljning. De kan produkterna, är duktiga på distanshjälp samt att man centralt även får kontroll på alla kundkontakter. Om man vill erbjuda en så personlig upplevelse och kontakt som möjligt, har i-ShopMall med MultiQ (www.multiq.com) utvecklat en kostnadseffektiv fristående lösning som enkelt möjliggör videosamtal från butiken till e-handlarens kundtjänst.

För annan praktisk/fysisk hjälp på plats finns i-ShopMall personal (i-Shop Piccolos) som är behjälplig besökare och butiker på olika sätt t.ex. städning, byta ut produkter i butiken, svara på frågor och ge hjälp på plats, hantera säkerhet, varuutlämning m.m.

Vidare är de enskilda butikerna utrustade med SMS lås som även fungerar som "check-in" funktion för erbjudanden när man är i butiken. SMS kan enkelt skapas via NFC teknik (nuddar ”klistermärke” med mobilen), scanna en QR-kod eller skicka som vanligt. Det är en proaktiv säkerhetsaspekt, men framförallt ger det en ny kontaktväg till en annars anonym potentiell kund innan köp och spårbarhet efter köp.

Inom logistik öppnar i-ShopMall upp för nya typer av leverans-/returlösningar, vilka tjänster som kommer erbjudas beror på kunderna och e-handlarnas önskemål, men från start kommer t.ex. paketautomater finnas på plats genom samarbete med DHL.

• ”Genom i-ShopMall skapas en ny mycket kostnadseffektiv och flexibel fysisk kanal som är anpassad för den nya kundköpresan och e-handlarnas affärsmodell, vilket saknas idag. Genom att samla stora och små e-handlare skapas även stordriftsfördelar och kostnadseffektivitet, möjlighet till nya tjänster samt att man ger draghjälp år varandra”, säger Richard Granberg, affärsansvarig i-ShopMall

i-ShopMalls lokal i SKHLM är på ca 2 700 kvm, fördelat på butik-/försäljning- och lagerytor.

Fram till slutet på september finns möjlighet att reservera butiker/Showroom i olika standardstorlekar och prisklasser (ca 26-120 kvm och större specialstorlekar), faller det väl ut realiseras i-ShopMall i SKHLM med planerad öppning till julhandeln i december.

För mer information kontakta Richard Granberg, +46 (0)708 30 65 50, richard.granberg@i-shopmall.com

Lite relevant och intressant statistik:

68% gillar utvecklingen mot att e-handlare finns fysiskt representerade. (TimeTrade - The State of Retail 2016)

62% skulle besöka ”Showroom” med mindre produktutbud (Connected shoppers report 2016)

1/3 av konsumenterna vill checka in i butik för erbjudanden på plats (Visma Retail / SIFO)

69% av online shopparna har nyttjat sin mobil i fysisk butik senaste 12 mån (JDA & Centiro Customer Pulse Report 2017)

48% frågar aldrig butikspersonal om hjälp (40% ibland, 12% ofta/alltid), de flesta ”frågar” idag istället sin mobiltelefon på plats i butiken. (Connected Shoppers Report 2016”

• Business enterprise

• omni-channel
  • omnichannel
  • e-commerce

Vision - i-ShopMall ska bli en naturlig och etablerad fysisk kanal för e-handel, samt sätta en ny internationell standard inom e-handel globalt.

i-ShopMall  är en ”operatör” som etablerar och driver i-ShopMall i lämpliga lokaler och orter samt erbjuder relevanta egna och samarbetspartners tjänster.

Lanseringen i SKHLM blir den första etableringen, planen är efterföljande lanseringar nationellt/internationellt

Initiativtagare till i-ShopMall (www.i-shopmall.com) är bl.a. Gabrielsson Invest AB (www.giab.se) med intressen inom flertalet olika affärsområden.

Richard Granberg

Press contact Business Manager i-ShopMall