Solskenshistorier från Kenya

Solvatten och hjälporganisationen International Aid Services (IAS) har inlett ett samarbete för att bistå människor som är speciellt sårbara för de kännbara klimatförändringarna som pågår i Kenya. Förbättrad hälsa, minskat behov att elda träd och mer användning av solkraft är tre viktiga delar i detta projekt. Detta kan ske tack vare Axfood som är företagspartner för detta initiativ.

Samarbetet når över 1.000 familjer i Tharaka, Kenya. Hjälporgansationen har en mångårig erfarenhet av att jobba i området. Genom IAS så kan Solvatten's soldrivna vattenrenare introduceras på ett bra sätt till följande målgrupper: nyblivna mammor och familjer med småbarn, hälsovårdspersonal och jordbruks-kooperativ. Med tillgång till Solvatten och en tillhörande hygienutbildning så kan många vanligt förekommande sjukdomar i Tharaka förebyggas, (tex kolera, typhoid, virus och parasitsjukdomar). Initiativet hjälper även dessa målgrupper att bli bättre rustade för klimatförändringarna söder om Sahara. Förändrade vädermönster och en ökande avskogningen har allvarlig påverkan på både vattentillgång och kvalitet samt miljö. Jorderosionen ökar när skogsbeståndet minskar och de största floderna torkar nu helt ut under torr-perioderna vilket tidigare var väldigt ovanligt. Ihållande värmeböljor och torka gör att människorna i regionen blir om en mer utsatta och sårbara.

Tillsammans kan vi hjälpa människor som är mest utsatta för klimatförändringar och och orättvisa.

Genom att samarbeta med Solvatten AB kan Axfood kompensera för en del av sina utsläpp. Totalt uppskattade utsläppsminskningar för samarbetet (inklusive stödet till Haiti) uppskattas till 7300 tCO2. Målet är som ovan beskrivet att göra en insats för både människor, miljö och klimat. Genom att öka användandet av Solvatten i världen så bidrar Axfood till FNs mål att bidra till ”en utveckling som tillgodoser våra behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina”.

Mer information om IAS och Solvatten nedan.

• Teaching, Learning

• solvatten
  • tharaka
  • kenya

• Stockholm

International Aid Services (IAS) is an International Non-Governmental Organization (INGO) abiding by Christian values. Founded in 1989 with the purpose of assisting conflict affected populations in South Sudan we now run programs in over 10 countries in primarily Horn of Africa /Eastern Africa supported by 4 offices in Europe and the United States. The Alliance Head Office is located in Stockholm, Sweden.

We see ourselves as catalysts for development. Investing in people in order for them realize their full potential – going beyond relief and development.

Andreas Zetterlund

Press contact Chief Operating Officer (COO) +46704552100