Avantgardebutiken JUS blir exklusiv återförsäljare av Reality Studio X Onitsuka Tiger

Onitsuka Tiger, med rötter i 40-talets Japan, har genomfört ännu ett nyskapande samarbete med en originell designstudio. Nyligen har andra samarbeten med bl.a. Seventyfive, Koi Klub, McQueen, Tillmann Lauterbach och Wood Wood - för att nämna några - mynnat ut i mycket limiterade skomodeller med noga utvalda återförsäljare runtom i Europa och övriga världen.

Reality Studio är en tysk designstudio med bas i Berlin. Designern bakom studion är Svenja Specht som efter att ha arbetat i Paris, Peking och Tyskland, grundade Reality Studio i Berlin år 2005. Tack vare hennes välbevandrade bakgrund så genomsyras hennes designstil av multikulturella influenser och androgyn elegans. Reality Studios samarbete med Onitsuka Tiger och deras klassiska skomodell Fabre Light RS, från början en basketsko, har resulterat i en fashionabel design som kommer i två olika färger, GREY/NUDE och NUDE/RED.

- The first color way and material, the nude, comes from untreated, natural leather. I chose Red as inside color because it is a very important color in all cultures, standing for life, heart, love, blood, flesh and energy. When I designed these shoes I was very interested in North American Indians – their lives, art and culture. Another inspiration, which is connected to this, was the Japanese manga artist Hayao Miyazaki´s character Princess Mononoke. She’s a girl with a free mind who has a special relationship with nature, the animals she lives with and their spirits, säger Svenja Specht.

Som enda återförsäljare i Sverige kommer Reality Studio X Onitsuka Tiger återfinnas på JUS i Stockholm. JUS butik ligger på Brunnsgatan 7 i centrala Stockholm och säljer väl utvalda varumärken som bl.a. Adam Kimmel, Comme des Garçons, Helmut Lang, Nakkna, Maison Martin Margiela, Marséll, Diana Orving och Dries Van Noten.

- Onitsuka Tiger är ett unikt och genuint varumärke med en mycket intressant historia. Vi tycker det är jättekul att vara den enda svenska återförsäljaren som har dessa skor och de känns som ett udda komplement till vårt ordinarie sortiment, säger Ulrika Nilsson, grundare av JUS.

Reality Studio X Onitsuka Tiger kommer lanseras hos JUS den 1:a februari och endast finnas i åtta par av varje färgmodell.

Onitsuka Tiger vår och sommarkollektion lanseras i Skandinavien under våren och kommer återfinnas i butiker som bl.a. Wood Wood, Sneakersnstuff, Shoeline och NK.

För mer information, kontakta:

emil@ibeyostudio.se
(+46) 8-328801