Den svenska modebranschen samlar in pengar till Världens Barn

Efter förra årets succé så går den svenska modebranschen återigen samman för att stödja Radiohjälpens största kampanj Världens Barn. Insamlingen går ut på att en mängd utvalda modevarumärken säljer ut sina provkollektioner till nedsatt pris. Detta år är ambitionen högre än förra året med fler medverkande varumärken och en tillfällig webbutik där offentliga personer säljer sina kläder från sin egna garderob. Den stora utförsäljningen sker på IBEYOSTUDIO den 29:e september och webbutiken har öppet från 20:e sept till 4 okt.

Förra året gick en mängd varumärken från modebranschen samman för att stödja Världens Barn. I år gör de samma sak med ambitionen att slå rekordsumman för en enskild insamling i Stockholm som sattes förra året. Bakom insatsen står PR-byrån IBEYOSTUDIO tillsammans med samarbetspartners Oystr, Tictail och Film de Liberté.

Insamlingen går ut på att utvalda klädmärken säljer sina provkollektioner och plagg under en stor utförsäljning och på webben där även offentliga personer säljer ett eller flera plagg från deras egna garderob. Webbutiken är möjlig tack vare Tictail som tillsammans med Oystr byggt den tillfälliga kampanjsidan med Tictails prisbelönta plattform. Adam Tensta, Noomi Rapace, Daniel Adams-Ray och Linda Sundblad är några av de som stödjer kampanjen genom att skänka plagg. Några av de offentliga personerna deltar i en kampanjfilm för insamlingen som är regisserad av Henrik Halvarsson.

- Självklart känns det fantastiskt roligt att få modebranschen att gå samman för ett välgörenhetsprojekt av den här storleken. Vi vill och kommer göra allt för att slå vårt rekord från förra året,, säger Lotta Brattin, förgrundsfiguren bakom insamlingen och grundare av PR-byrån IBEYOSTUDIO.

Världens Barn är Radiohjälpens största kampanj och involverar en stor del av det ideella Sverige. I 2012 års insamling samverkar Radiohjälpen med tolv organisationer: Diakonia, Föräldralösa Barn, KFUK-KFUM, Lions, Läkarmissionen, PLAN Sverige, PMU InterLife, Svenska kyrkan, Rädda Barnen, Röda Korset, Vi-skogen och Unicef.

- Att se så många klädmärken, både svenska och internationella, delta i den här kampanjen är hjärtevärmande, säger Zoja Rexhaj, representant från Världens Barn.

Den fysiska utförsäljningen äger rum den 29:e september hos IBEYOSTUDIO på Kammakargatan 11. Webbutiken öppnar den 20:e september och stänger den 4:e oktober på adressen http://varldensbarn.tictail.com.

För mer information:

Lotta Brattin
lotta@ibeyostudio.se

Zoja Rexhaj
zoja.rexhaj@varldensbarn.se

Följ kampanjen på Facebook

Samarbetspartners:

Oystr
Tictail
Film de Liberté

Medverkande byråer:

Jung
Patriksson PR
Thomas Hägg PR
Modin Åkerlind
JUS
IBEYOSTUDIO

Deltagande märken vid publicering av detta PM:

WeSC
V Ave Shoe Repair
Morris
Our Legacy

IBEYOSTUDIO is a lifestyle PR and event agency from Stockholm that enables brands to become visible and strengthen their brand value. Our ambition is to be perceived as a progressive and passionate company by pushing the boundaries and combining state-of-the-art solutions with more traditional PR craftsmanships - all at a very high creative level.

Tictail är ett svenskt startup som sedan lanseringen i Maj 2012 tagit position som det enklaste och snyggaste sättet att skapa en webbshop helt gratis. Företagets mål är att göra det lättare för alla att starta och driva en lönsam verksamhet

oystr är en digital reklambyrå som älskar att synas i faktarutor.