IBM lanserar nytt system som krypterar stora mängder data kontinuerligt

IBM presenterar idag IBM Z, nästa generations mest kraftfulla transaktionssystem som kan köra fler än tolv miljarder krypterade transaktioner per dag. Det nya systemet introducerar även en revolutionerande krypteringsmotor som för första gången gör det möjligt att kryptera stora mängder data kontinuerligt, oavsett om den är förknippad med ett program, en molntjänst eller en databas.

IBM Zs nya datakrypteringsfunktioner är utformade för att hantera de många dataintrång som inträffat världen över. Av de mer än nio miljarder datauppgifter som förlorats eller stulits sedan 2013 var endast fyra procent krypterade, vilket gör majoriteten av dessa data sårbar för organiserade cyberbrottslighetsgrupper och statliga aktörer eller anställda som missbrukar sin tillgång till känslig information.

Majoriteten av stulen eller läckt data är idag oskyddad och kan lätt användas eftersom datakryptering har varit svårt och kostsamt att genomföra i stor skala, säger Ross Mauri, General Manager på IBM Z. Vi har utvecklat en dataskyddsmotor för molnet som kommer att få en betydande och omedelbar effekt på den globala datasäkerheten.

För mer information, se: http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/52805.wss

• Data, Telekom, IT

IBM är ett kognitivt lösnings och molnplattforms företag som arbetar med digital transformation av företag och branscher. Med verksamhet i över 170 länder och med innovation som en central del av sin strategi levererar IBM branschanpassade lösningar inom kognition, moln, big data och analys, säkerhet, mobilitet och samverkan.

Lennart Malm

Presskontakt Presschef / External Communications Manager +46 70 793 41 84