IBM öppnar Nordens första molndatacenter

• Den nya anläggningen utanför Oslo främjar innovation och konkurrenskraft, och hjälper kunder med digital transformation.
  • Det nya molndatacentret blir IBM:s tolfte i Europa.

• Oslo – 21 September 2016: IBM (NYSE: IBM) annonserade idag öppnandet av ett nytt molncenter i Fetsund, 30 km utanför Oslo. Molndatacentret blir det första i Norden och ska främja en ökad användning av molntjänster i regionen.

Kunder i hela Norden kommer nu att få lokal tillgång till en komplett portfölj av tjänster från IBM Cloud för att köra sina affärskritiska lösningar, som exempelvis IBM Bluemix, Watson och andra analystjänster. EVRY, en av Nordens ledande leverantörer av IT-tjänster, använder sig redan av utbudet för att påskynda sin transformation och för att leverera ökad affärsnytta till sina kunder. Detta är en del av det strategiska partnerskap som annonserades förra året, och inkluderar skapandet av en Private Cloud lösning som hjälper EVRYs kunder att öka sin innovationstakt.

Den nya anläggningen i Oslo är IBMs 48:e globala molndatacenter, och det 12:e i Europa. Centret blir en del av företagets stadigt växande internationella nätverk av datacenter, vilka bidrar till att främja digitalisering och innovation för verksamheter av alla storlekar.

- Vi vill att både internationella och lokala kunder snabbt skall kunna komma igång med IBM Cloud, för att påskynda deras digitala transformation, säger Robert LeBlanc, Senior Vice President på IBM Cloud. – Den här investeringen kommer att ge våra nordiska kunder, särskilt i reglerade branscher, mer flexibilitet att administrera och få nya insikter från sin data.

Många av IBMs kunder i Norden, bland annat Cxense, EVRY, KONE, Opera och Sapa Group har redan börjat att använda de tjänster som IBM Cloud erbjuder. Ett exempel är KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och säkerhetsaccesslösningar. Företaget har anslutit sina globala underhållstjänster för över en miljon hissar, rulltrappor och ingångar till IBM Cloud. Genom att koppla upp utrustningen till IBMs globala infrastruktur samt samla in och analysera stora mänger data från driften, kan driftstopp minimeras och reparationsinsatser sättas in snabbare.

- Vi gör det möjligt för partners och kunder att lagra sin data tryggt i landet, samtidigt som de kan utnyttja sina befintliga IT-investeringar. Det är en viktig punkt som skiljer IBM från sina konkurrenter, säger Arne Norheim, verkställande direktör, IBM Norge. – Lokal tillgång till IBMs globala nätverk av molndatacenter ger optimal flexibilitet för våra kunder. Det nya molndatacentret är utvecklat för att främja innovation och underlätta snabb tillämpning av nya lösningar för effektivisering av affärsverksamheter.

IBM Cloud datacenter i Norge erbjuder ett komplett utbud av infrastrukturtjänster från IBM Cloud, inkluderat dedikerade servrar, virtuella servrar, lagring, säkerhetstjänster och nätvärkslösningar. Dessa tjänster kan användas efter behov och ger full fjärråtkomst och kontroll, så att kunder kan skapa sina egna skräddarsydda molnmiljöer – Public, Private eller Hybrid

Genom det nya centret ges säker anslutning till alla IBMs publika datacenter i Europa och resten av världen. Kunder kan därigenom överföra och replikera sin data mellan olika platser och även snabbt balansera eller omdirigera arbetsbelastning.

Det nya molndatacentret stödjer också IBMs åtagande att främja tillväxten av kognitiv teknologi och teknologi för artificiell intelligens över hela Norden. Utvecklare får tillgång till Bluemix – IBMs molnbaserade innovationsplattform – och över 150 APIer och tjänster som täcker områdena kognitiv databehandling, blockchain, IoT (Internet of Things) och Big Data.

IBM Cloud används redan av välkända kunder och partners i Norden. Nedan följer en översikt över några framträdande kunder och affärspartners:

• Cxense: CxenseASA är ett globalt företag med sitt huvudkontor i Oslo. De levererar SaaS-tjänster för målgruppsanalys och personanpassat innehåll, vilka bidrar till ökat kundengagemang och försäljning hos över 350 kunder. För att expandera sin verksamhet internationellt, valde Cxense att använda sig av IBM Cloud för att skapa en hybridmolnlösning. Det gjorde det möjligt för dem att använda tjänster från IBM datacenter i USA, Europa och Japan. Resultatet blev att Cxense kunde driftsätta nya lösningar 95 procent snabbare och minska implementeringstiden från tre månader till mindre än en dag, något som underlättar för en global expansion.
    • Nordea: IBM har ingått ett samarbete med Nordea Bank om att använda IBM Bluemix som innovationsplattform för Nordea Startup Accelerator. Acceleratorprogrammet fokuserar på högaktuell innovation inom finansbranschen och teknik som blockchain, kognitiv datahantering och IoT. Med Bluemix får start-upföretag en perfekt plattform för utveckling av idéer, tack vare det växande ekosystemet av tjänster och APIer.
    • BigMed och Intromat: IBM har ingått ett samarbete med ledande norska hälsoaktörer för att utveckla lösningar som hjälper patienter med cancer och psykiska sjukdomar. BigMed-projektet ska utveckla lösningar för personlig medicinering med hjälp av big data och gen-sekvensering. Intromat-projektet ska utveckla digitala lösningar för att förebygga, behandla och följa upp fall av psykisk ohälsa. Båda projekten ska använda innovationsplattformen IBM Bluemix och är finansierade av Norges forskningsråd.
    • Tjänsteleverantörer: Sopra Steria AS och Atea Outsorcing Services kommer att använda IBM Cloud till att expandera och skala upp sina produktionsmiljöer för en flexibel infrastruktur, OPEX-baserade produktionsmodeller och global närvaro. IBM Clouds globala nätverk av datacenter gör det möjligt för tjänsteleverantörer att erbjuda lokal nätverkshastighet över praktiskt taget hela världen – tillhandahållet, förvaltat och övervakat från en enda konsol.
    • Återförsäljare: Kunder, moln-tjänsteleverantörer och sammarbetspartners kan tillskansa sig IaaS från IBM genom flera olika kanaler. Återförsäljarna är utbildade och klara att ge kunder stöd inom IaaS från IBM. Utbudet omfattar skalbara och flexibla hybridmolnlösningar med förbruksbaserad betalning, vilka kan integreras sömlöst med befintliga lösningar. IBM Cloud-återförsäljare i Norge är: Tech Data Azlan, Arrow ECS, Crayon, Atea och Cloudwalker.

• cloud

IBM är ett kognitivt lösnings och molnplattforms företag som arbetar med digital transformation av företag och branscher. Med verksamhet i över 170 länder och med innovation som en central del av sin strategi levererar IBM branschanpassade lösningar inom kognition, moln, big data och analys, säkerhet, mobilitet och samverkan.

Lennart Malm

Presskontakt Presschef / External Communications Manager +46 70 793 41 84