Högtryck påskyndar undansmältning av ICEHOTEL

En spännande metamorfos pågår just nu i Jukkasjärvi. I helgen nådde temperaturen i nordligaste Sverige runt 20 grader - då smälter is och snö fort. ICEHOTEL, som stängde för övernattande vintergäster den 15 april, håller nu på att återgå till sitt ursprung - Torne Älv.

Just nu finns ungefär halva hotellet kvar på älvens grusstrand, resten är borta. "Det är en besynnerlig känsla att vandra omkring i ruinerna av hotellet, det känns som igår som vi befann oss mitt i smällkalla vintern och hotellet just skulle öppna för säsongen. Nu är allting stilla, det enda som hörs är vattnet som droppar", säger Ulrika Hellby. Ulrika, som hör hemma i Jämtland, reser varje vinter tillsammans med sin partner upp till Jukkasjärvi för att hjälpa till med bygget av ICEHOTEL. Nu är hon på besök för att uppleva det tjugotredje hotellet en sista gång innan det återvänder till älven.

Företaget har sedan starten fokuserat på förgänglig konst i is och snö - konstinstallationer som bara finns för ett ögonblick och sedan försvinner eller ändrar form. ICEHOTEL återuppstår i ny tappning varje vinter, och smälter sedan undan för att aldrig kunna upplevas igen. Själva hotellet är det mest omfattande designprojektet som företaget gör, men en viktig del i verksamheten är även installationer för externa kunder genom dotterbolaget ICEHOTEL Creative Experience.

ICEHOTEL dokumenterar smältförloppet - ta del av bilderna här. För press kit med högupplösta bilder eller faktaunderlag, kontakta ICEHOTELs pressansvarig.

Foto: Arne Bergh

• jukkasjärvi