ICEHOTEL med partners återlanserar exklusiva Norrskensflygningar

Vintersäsongen 2012/13 bjuder exceptionellt goda prognoser för norrsken och ICEHOTEL kan återigen erbjuda ett av de senaste och mest ovanliga sätten att uppleva norrsken. De unika Norrskensflygningarna är resultatet av ett samarbete mellan ICEHOTEL, Spaceport Sweden, Lapland Resorts, Swedavia-Kiruna Airport och Institutet för Rymdfysik (IRF).

Flygningarna, som denna vinter levereras av DirektFlyg, rymmer i år 12 fönsterplatser per tur och erbjuder möjligheten att lära sig mer om och uppleva det magiska norrskenet från ovan. Produkten är en fortsättning av förra årets världspremiär för Norrskensflyg, utvecklat i samarbete med Spaceport Sweden.

Paketet är en del av en rad norrskensupplevelser som ICEHOTEL erbjuder. ICEHOTEL’s Sales & Marketing Director Dan Björk ser fram emot en spännande säsong: "Vi kan nu för andra året i rad erbjuda dessa unika norrskensflygningarna som gör att våra gäster på ICEHOTEL ytterligare ökar sina möjligheter att se norrsken.”

Enligt IRF (Institutet för Rymdfysik) beläget i Kiruna, och med långvarig forskning på området, är vintersäsongen 2013 indikerat bli ett riktigt toppår när det gäller norrsken. ”Förutsättningarna för norrsken är mycket goda den här vintern och både efterfrågan samt förväntningarna hos våra besökare är höga. Med en större flygmaskin ökar vi nu tillgängligheten och ger fler möjligheten att uppleva detta naturliga rymdfenomen på nära håll”, säger Karin Nilsdotter, VD på Spaceport Sweden.

ICEHOTEL erbjuder Norrskensflyg från 6610 kr per person och är tillgängliga att boka via

Foto: Peter Grant

• rymdturism
  • vinteraktiviteter
  • spaceport sweden
  • kiruna
  • snö
  • norrsken
  • resor
  • lappland

ICEHOTEL är världens första hotell som byggts helt i is och snö, som lockar besökare från hela världen upp till en liten by 200 km norr om Polcirkeln.  Att ICEHOTEL designas av konstnärer – vilket bland annat medför att verken skyddas av upphovsrättslagen – skiljer ICEHOTEL i Jukkasjärvi från de kopior som under åren har dykt upp på olika platser i världen. Företaget utvecklar och levererar sinnliga, inspirerande och världsunika upplevelser inom konst, natur, boende och gastronomi och är även delägare i Spaceport Sweden.

Spaceport Sweden AB, är bolaget som ska etablera en världsledande rymdhamn och erbjuda rymdresor för privatpersoner med bas i Kiruna i Swedish Lapland. Spaceport Sweden invigdes av näringsminister Maud Olofsson den 26 januari 2007 och syftet är att erbjuda operatörer av rymdturism infrastruktur, tjänster och upplevelser i världsklass och målet är att bli en världsledande rymdhamn. www.spaceportsweden.com

Beatrice Karlsson, pressansvarig
ICEHOTEL