ICEHOTEL ökar beläggningen med 63 procent

Sommaren har startat bra på ICEHOTEL i Jukkasjärvi. I juni ökade beläggningen med 63 procent jämfört med samma månad förra året.

Enligt en ny undersökning som Visit Sweden publicerade förra veckan är Sverige det nionde mest besökta landet i världen bland målgruppen ”den globale resenären” (resvana personer med utbildning och relativt hög inkomst). Och ICEHOTEL i svenska Lappland är en av de platser som sverigeresenären helst besöker.

”Jag tror vi sitter på ett guldägg här uppe”, säger Kerstin Nilsson, hotelldirektör på ICEHOTEL. ”Här finns många av de värden som vi som bor här tar för givna men som är viktiga för våra besökare – rent vatten, storslagen natur, tystnad, trygghet och allemansrätten som gör att du kan slå upp ditt tält eller parkera din husvagn nästan var som helst.”

På sommaren vänder ICEHOTEL på dygnet under några veckor och tar med gästerna på forsränning, älvbåtsturer och isskulpteringskurser när det är midnatt och solen fortfarande syns på himlen. Och systerhotellet av is och snö, med tre Art sviter, ABSOLUT ICEBAR Jukkasjärvi och isskulpteringsyta bokas på bra - hittills har 47 bokningar gjorts. Och till skillnad från vintern, som ofta är fullbokad flera månader i förväg, kan du som är drop in-gäst på sommaren boka en kall övernattning över disk.

Nu satsar vi på att återigen göra sommaren till en stark produkt i Jukkasjärvi.

Att övernatta i en Art svit kostar från 750 kr per person, då ingår även varmt boende som back-up. ICEHOTEL håller öppet till 21 augusti.

• ishotell
  • lappland
  • midnattssol
  • torne älv

ICEHOTEL AB driver verksamhet inom upplevelseindustrin samt förädlar och säljer naturis från Torneälven. ICEHOTEL är beläget i byn Jukkasjärvi, 200km norr om polcirkeln.

Varje vinter skapar vi ett unikt hotell av is och snö, ett konstprojekt med konstnärer från hela världen. ICEHOTEL har mer än 20 års erfarenhet av att arrangera både unika, kulturella och spännande aktiviteter i området.

Tillsammans med engagerade och serviceorienterade medarbetare har vi förmånen att vara värdar för gäster från hela världen och bjuda på unika sommar- och vinterupplevelser.