Isiga vindar på väg mot Stockholm

Isiga nordanvindar drar in över Stockholm den kommande veckan, när huvudstadens coolaste bar får sin årliga makeover. På ICEBAR BY ICEHOTEL Stockholm, görs såväl interiör som cocktailglas av samma Torneälvsis som används för att bygga det berömda hotellet av snö och is i Jukkasjärvi.

Design-teamet Jens Thoms Ivarsson, Sofi Routsalainen och Mikael "Nille" Nilsson tar en kort paus från "kontoret" i Jukkasjärvi, och det pågående bygget av Summer ICEHOTEL, för att resa söderut och bygga årets interiör i Stockholmsbaren.

Temat heter "Frozen Format" och inspirationen är Torne Älvlv.

"I mars varje år skördar vi runt 2 500 isblock ur älven. Varje block väger ungefär två ton och har en rektangulär form med måtten 220 x 100 x 80 cm. Detta är vårt ursprung - originalet -  som allt på ICEHOTEL föds ur. Temat är dels en hyllning till denna ursprungform, men också vår unika källa - Torne Älv", säger Jens Thoms Ivarsson.

Konstnärerna har arbetat med projektet från kontoret i Jukkasjärvi under de senaste månaderna. Med en digital skiss som utgångspunkt har isblocken som är avsedda för Stockholm förberetts så mycket som möjligt på ICEHOTELs anläggning där utrustning och verktyg finns för de mer omfattande momenten i utförandet. Detaljarbetet görs under några intensiva dagar på plats i Stockholmsbaren samtidigt som interiören installeras.

Temat är lekfullt, interaktivt, men ändå informationsrikt. Gäster kan ta bilder av sig själva och vänner med drinkar "in the rocks" vid särskilt designade "photo ops", väggarna i baren kommer ha motiv och kuriosa kring isskörden och byggnationen av ICEHOTEL. Det kommer även att finnas ett spel som går ut på att spelarnas handflator ska smälta igenom ett isblock. Lyckas man finns det chans att vinna drinkar i baren.

Thoms Ivarsson fortsätter: "Det känns kul att man kan uppleva ICEHOTEL och Jukkasjärvi mitt i hjärtat av Stockholm. Det blir intressant för gäster som är nyfikna på ursprunget av våra idéer och framförallt en riktigt cool barupplevelse, bokstavligen talat."

Den nya interiören kan upplevas från 29 april. ICEBAR BY ICEHOTEL Stockholm firar lanseringen med en invigning och presskonferens 29 maj, då man även kommer att presentera nya aktiviteter och koncept som ska förstärka upplevelsen för gästerna i ICEBAR BY ICEHOTEL Stockholm på Nordic Sea Hotel.

---

Om bilden: Grafisk designskiss på den nya barinteriören.

• torne
  • mikael nille nilsson
  • sofi routsalainen
  • jens thoms ivarsson
  • is hotell
  • is bar
  • icebar by icehotel stockholm
  • icebar by icehotel
  • icebar
  • ishotellet
  • is
  • isbar
  • bar stockholm
  • bar
  • inredning
  • torne älv
  • konst
  • ishotell

---

ICEBAR BY ICEHOTEL Stockholm är världens första permanenta isbar där temperaturen är minus fem grader året runt. Baren finns på Nordic Sea Hotel, Vasaplan 4, och är öppen varje dag. Följ ICEBAR BY ICEHOTEL Stockholm på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/nordicseahotel för att få de senaste nyheterna eller besök www.icebarstockholm.se för att hålla dig uppdaterad.

ICEHOTEL är världens första hotell som byggts helt i is och snö, och lockar besökare från hela världen  till Jukkasjärvi - 200 km norr om Polcirkeln. Att ICEHOTEL designas av konstnärer – vilket bland annat medför att verken skyddas av upphovsrättslagen – skiljer ICEHOTEL i Jukkasjärvi från de kopior som under åren har dykt upp på olika platser i världen. Företaget utvecklar och levererar sinnliga, inspirerande och världsunika upplevelser inom konst, natur, boende och gastronomi.