Konstnärer bakom allmänna utrymmen på ICEHOTEL no 23 tillkännagivna

ICEHOTEL öppnade sina dörrar för de första gästerna den sjunde december, och hotellet kan stolt tillkännage namnen bakom årets allmänna utrymmen – pelarsalen, isbaren, iskyrkan, lyxsviten och receptionen. Nytt för i år är även en separat fotoutställning och ljusinstallation gjord av Torne is och snö av Anna Öhlund och John Pettersson. Fotograf och tillika isskulptör Öhlund gör utställningen i samband med lanseringen av sin fotobok "ICEHOTEL - a warm story about a cold place".

Varje år samlas konstnärer från hela världen i Jukkasjärvi, 200 km norr om Polcirkeln, för konstprojektet som blivit känt som ICEHOTEL. Varje vinter levererar en helt ny design med en blandning av nya och återkommande konstnärer, alla handplockade av Art & Design Group på ICEHOTEL.

Jens Thoms Ivarsson, återvändande konstnär för tionde året i rad och nytillträdd Chef för Design & Strategi och Art & Design Group på ICEHOTEL säger: "I november blir Jukkasjärvi en smältdegel av olika kulturer, kreativa influenser och språk.  Alla kommer samman för att skapa konst - det är en fantastisk upplevelse att vara del av, varje år ser vi ett helt nytt ICEHOTEL och blir en ny erfarenhet."

Thoms Ivarsson designar och bygger i år Pelarsalen tillsammans med holländska konstnärerna Vroom och Vonk. Han beskriver konceptet: "'Navigating the Unknown’ är inspirerat av gammaldags kartor och sjökort - det handlar om att utforska det outforskade. Väggar och tak i hallen kommer att ha tredimensionella linjer inspirerade av de som användes för navigering på haven förr i tiden, och i mitten av rummet planerar vi att göra en stor kompassros av snö och is.”

Konstnärerna som gör de allmänna utrymmena i ICEHOTEL nr 23 är:

Jens Thoms Ivarsson, Sweden   “Navigating the Unknown” (Pelarsalen)

Marinus Vroom, Holland  “Navigating the Unknown” (Pelarsalen)

Marjolein Vonk, Holland   “Navigating the Unknown” (Pelarsalen)

Sofi Routsalainen, Sweden  “Unique” (ICEBAR BY ICEHOTEL Jukkasjärvi)

Mikael “Nille” Nilsson, Sweden  “Unique” (ICEBAR BY ICEHOTEL Jukkasjärvi)

Viktor Tsarski, Bulgaria  “Unique” (ICEBAR BY ICEHOTEL Jukkasjärvi)

Lena Kriström, Sweden  “Unfold” (Receptionen)

Susan Christianen, Holland  “Unfold” (Receptionen)

Tjåsa Gusfors, Sweden  “Absinthe-minded” (Deluxesvit)

Ullrika Tallving, Sweden  “Absinthe-minded” (Deluxesvit)

Javier Opazo, Chile  “Kyrka“ (Iskyrkan)

Ethan Friedman, England  “Kyrka“ (Iskyrkan)

Rob Harding, Spain  “Kyrka“ (Iskyrkan)

Anna Öhlund, Sverige "Exhibition Hall" (Photography exhibition and light installation)

John Pettersson, Sverige "Exhibition Hall" (Photography exhibition and light installation)

Foto: ICEBAR BY ICEHOTEL Jukkasjärvi "Unique" by Sofi Routsalainen, Mikael "Nille" Nilsson and Viktor Tsarski. Foto av Beatrice Karlsson.

• ethan friedman
  • norrbotten
  • sverige

---

ICEHOTEL är världens första hotell som byggts helt i is och snö, och lockar besökare från hela världen  till Jukkasjärvi - 200 km norr om Polcirkeln. Att ICEHOTEL designas av konstnärer – vilket bland annat medför att verken skyddas av upphovsrättslagen – skiljer ICEHOTEL i Jukkasjärvi från de kopior som under åren har dykt upp på olika platser i världen. Företaget utvecklar och levererar sinnliga, inspirerande och världsunika upplevelser inom konst, natur, boende och gastronomi.