Icelandair är Europas punktligaste flygbolag på långlinjerna.

Association of European Airlines (AEA) har nyligen utsett Icelandair till Europas mest punktliga flygbolag på långlinjer. Siffrorna som omfattar maj månad, visar att Icelandair ligger i topp med 91,1% ”on time performance”. Icelandair låg också i topp  under perioden  januari till maj med 89,9 procent flygningar i tid.

På alla internationella flygningar - även de korta och medellånga sträckorna som Icelandair trafikerar – ligger Icelandair fortfarande på femte plats av 25 internationella flygbolag med en punktlighet 89,9%. AEA publicerar regelbundet siffror från sina medlemmar.

"Punktlighet är en mycket viktigt faktor för Icelandair och det är naturligtvis betydelsefullt för oss att vi ligger i topp jämfört med andra europeiska flygbolag", säger Birkir Holm Gudason, VD Icelandair. Birkir tillägger: "Med tanke på att vi nyligen utökat vårt linjenät och  nu har ca 400 flygningar per vecka är det en extra roligt. " Senaste tillskott i Icelandairs ruttnät året runt är Denver, Colorad och därmed har Icelandair sju amerikanska och två kanadensiska destinationer.

Som extra service under sommaren erbjuder Icelandair direktflyg från Keflavík till Akureyri, norra Islands största stad och Islands näst största. Akureryri trafikeras upp till fyra gånger i veckan från 7 juni - 30 september, vilket gör resan till norra Island så mycket enklare och snabbare när man inte behöver ta sig via Reykjavik.