Icelandair styr mot Edmonton, Kanada - första flygningen på onsdag med upp till fyra flygningar per vecka.

Onsdag den 5 mars öppnar Icelandair sin tredje kanadensiska destination i form av Edmonton och rutten blir året runt trafik redan från början.

5 mars 2014 lyfter det första Icelandair planet från Island till Edmonton i Kanada. Rutten, som ursprungligen var tänkt att vara säsongsbetonad, uppgraderas snabbt till en året-runt-service då responsen av den nya flyglinjen var mycket positiv. Icelandair schema för 2014 är det största och mest ambitiösa i flygbolagets historia och det förväntade antalet passagerare under 2014 går upp till 2,6 miljoner, jämfört med nära 2,3 miljoner år 2013.

Icelandair har vuxit kraftigt under de senaste fem åren och en jämförelse av utvecklingen under denna period gör 2014 års tidtabell dubbelt så omfattande som 2009.

Icelandair har fyra destinationer i Kanada: Två året runt linjer, Toronto och Edmonton samt två säsongslinjer, Halifax och Vancouver - den senare destinationen är också ny och öppnar i maj 2014.