Icelandairs passagerarsiffor fortsätter att stiga med nya rekord.

Icelandairs passagerarsiffror för maj 2012 är liksom tidigare, mycket positivt läsning. Antalet passagerare i maj 2012 ökade med 22%  jämfört med samma månad ett år tidigare och är rekordhögt. Det gäller också kabinfaktorn på 82,2%, en ökning med 5% mot året innan.

Trenden med ökande passagerarsiffror hos Icelandair ser ut att hålla i sig,  vilket de första fem månaderna entydigt visar. I maj 2012 transporterade Icelandair 165.240  passagerare mot 136.026 i maj 2011, en ökning med 22%.

De första fem månaderna av 2012 visar en total ökning på 19%  jämfört med samma period 2011. Det innebär att 606.780  resenärer i maj 2012 valde Icelandair  mot 508.781 under samma period 2011.

-  Antalet passagerare ökade med 22% i maj 2012 jämfört med maj 2011.

-  Antal passagerare i maj 2012 var 165.420 mot 136.026 i maj 2011.

-  Kabinfaktorn i maj 2012 var 82,2% jämfört med 77,2% i maj 2011.

Antalet turister som valde Island ökade totalt med hela 26%  och bara turisterna från Nordamerika ökade med 58%. Antalet besökare från Nordamerika har mer än fördubblats på två år, mycket beroende på de nya linjerna till Denver, Washington DC och Seattle.

Direktflyg från Keflavík till Akureyri

Icelandair erbjuder i sommar, som extra service direktflyg från Keflavik till Islands "nordliga huvudstad" Akureyri med upp till fyra flygningar i veckan från 7 juni - 30 september. Det gör resan till norra Island betydligt enklare,  eftersom man inte behöver in till Reykjavik  och det sparar både tid och pengar. Flyget till Akureyri kan endast bokas som en del av resan från Icelandairs europeiska och nordamerikanska destinationer. Akureyri är Islands näst största stad med 17.500 invånare, vackert beläget i Eyjafjörður