The Guardian utser Island till ‘Bästa Europeiska Land’ i Readers’ Travel Awards 2012

Island har nyligen utsetts till Bästa Europeiska Land, i brittiska Guardian, Observer, och guardian.co.uk Readers’ Travel Awards 2012. Det är fjärde gången som landet har utnämnts som en toppdestination i olika resesammanhang.

The Guardian skriver att Island har erhållit omfattande medieuppmärksamhet de senaste åren, vilket har bidragit till att landet har fått en plats i strålkastarskenet för sitt enastående vackra landskap och rika kulturliv. Erkännandet innebär att den nordiska önationen besegrade starka konkurrenter i form av några av Europas mest populära resedestinationer som Österrike, Tyskland, Turkiet och Grekland.

Utmärkelsen är den fjärde, i dessa sammanhang, som Island har tilldelats de senaste månaderna. Island utnämndes ‘Best in Travel’ i Lonely Planets årliga ‘Reader’s Choice Awards’ och inkluderades i National Geographic Traveler’s lista över ‘Best of the World 2012’.

Sammanfallande med den senaste utmärkelsen, har Islands ledande flygbolag, Icelandair, ett brett utbud av paketerbjudanden den här vintern. Paketresor som ger resenärer till Island möjlighet att uppleva ‘landet av eld och is’ under norrskenets ljusspel.

De olika paketresorna innehåller allt från äventyrsresor och norrskensupplevelser till avkopplande weekendresor fulla med julshopping i Islands trendiga huvudstad Reykjavik.

I Icelandairs paketresor ingår tur och returflyg från Stockholm och Köpenhamn, boende på ett av Icelandairs exklusiva hotell, Hotel Reykjavik Natura, Reykjavik Marina Hotel eller Hilton Reykjavik Nordica, samt frukost. Beroende på vilken paketresa man väljer ingår även en spännande dagsutflykt med en erfaren lokal turoperatör.

En populär helgresa är paketerbjudandet Gyllene Cirkeln. I det ingår att se Tingvalla Nationalpark, platsen där de amerikanska och europiska kontinentalplattorna möts, Geysir, det kända geometriska området fullt av varma källor samt Gullfoss, ett av Islands mest magnifika vattenfall.

För att läsa mer om helgresor och paketerbjudanden från Icelandair, gå till http://www.icelandair.se/offers-and-bookings/book-packages/packages/item198459/Island_Paketresor/