Blogginlägg -

Mötet i bokkön med Kyoko Seki från Japan – ett möte om lika och olika i en föränderlig värld!

En sådan tur att jag inte har något emot köer. Många tyckte att bokkön till att köpa Brené Browns bok ”Daring Greatly” var för lång. Min erfarenhet är att spännande möten sker i längre köer.

Varje gång jag är på en konferens med många nationaliteter så slås jag av hur lika vi människor är. Hur lätt vi har att ta kontakt och hur mycket vi nickar till varandras upplevelser och synpunkter. Så var det också denna gång på ICF Global Conference i London 3-6 oktober i år.

På globala konferenser möts coacher som vill vara till nytta för andra, förändra världen till en bättre plats att leva på och allt det som känns gott och riktigt. Stora och fina drömmar, visioner och mål sätter vi upp som syfte med våra verksamheter.

Mötet med Kyoko Seki från Japan där hon delade med sig av sin berättelse påminde mig om hur olikt allt är även om det känns som om vi är lika. Under de senaste tio åren har hon arbetat som coach och även coachutbildare för ett globalt coachutbildningsföretag och trivts väldigt bra med det. Så kom den stora jordbävning med efterföljande tsunami, översvämningar och kollapsat kärnkraftverk som förändrade allt för människorna som berördes. Hon berättade hur hon ägnade sig åt att göra en insats genom att samla hon ihop grupper av människor för att prata tillsammans och uttrycka sina upplevelser. Genom att hon är tränad coach, så var lyssnandet och dialogen naturligt för henne. De nya lärdomar som detta gav var den läkande effekten det har när människor får prata färdigt och bli lyssnade på i grupp. Vissa människor behöver prata ett antal minuter och andra några timmar. Hon berättade att hon omvärderat hur hon arbetar idag. Jag blev starkt påverkad av hennes erfarenheter och även hennes utstrålning.

Ungefär så här långt hann vi innan vi bytte visitkort och bokbordet var ett faktum. Kyoko satte stora minnesspår i mig och väckte min nyfikenhet att höra och lära mig mera om hennes erfarenheter.

Så, visst är vi lika – men våra olika upplevelser i vår närmiljö gör att vi ändå är så väldigt olika. Olika i vår psykologisk mognad, olika i närvaro, olika i vad som gör oss tacksamma och även olika i vad vi tror är möjligt. Alla underbara coacher, intressanta workshops och alla andra intryck gav mig minnen, lärdomar och glädje för lång tid framöver.

Mitt korta möte med Kyoko Seki från Japan var ett av de starkaste minnen som påminde mig om stort och smått – lika och olika.

Birgitta Keller

ICF Sveriges styrelse